وقتی صحبت از اکتشاف فضا می شود، یک نام وجود دارد که به معنای واقعی کلمه، خود را به بالای ذهن همه رسانده است. از زمانی که اسپیس ایکس در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد، این شرکت موشک های فالکون ۹ و فالکون هوی خود را در بیش از ۳۷۰ ماموریت پرتاب کرده است و ایلان ماسک، تاجر جنجالی که در تسلا و ایکس (توئیتر سابق) نیز سلطنت می کند، پیشتاز این شرکت است.
در کتاب جدید «اسپیس ایکس: ایلان ماسک و مرز نهایی» (موتوربوک)، روزنامهنگار علمی، برد برگان تصویری شگفتانگیز از چشمانداز ماسک و چگونگی ایجاد کسبوکاری که برای آژانسهای ملی مانند ناسا و دیگر سرمایهگذاریها حیاتی شده است، ایجاد میکند. که جاه طلبی از کاوش در فضا دارند.
در این گزیده، او به بررسی هزینههای هنگفت سفر فضایی میپردازد، و اینکه چرا، علیرغم ثروتهای بالقوه در خطر، شاید بهتر باشد برای مدتی ثابت بمانیم.
طبق گزارشی از لس آنجلس تایمز، ایلان ماسک در کنفرانس Satellite 2020 در واشنگتن دی سی گفت: «اگر سرعت پیشرفت خود را بهبود ندهیم، قطعاً قبل از رفتن به مریخ میمیرم». ‘اگر ۱۸ سال طول کشیده باشد تا بتوانیم اولین افراد در مدار را انجام دهیم، باید میزان نوآوری خود را بهبود بخشیم یا بر اساس روندهای گذشته، من قطعاً قبل از مریخ خواهم مرد.’
این انعکاس هشیار کننده یک واقعیت تاریک بود که هر کسی را مکث می کرد. چه عاشق وعده سفر فضایی باشید، چه از عوارضی که صنایع مدرن بر فقرا تحمیل میکنند متنفر باشید، یا کاملاً بیتفاوت باشید – مرگ یادآوری دائمی است که مهم نیست چه کاری انجام میدهید یا چه میسازید، سرنوشت نهایی آن احتمالاً مدتها پس از آن اتفاق خواهد افتاد. عمر منقضی شده است
این چیزی است که اکثر خوانندگان با ماسک مشترک خواهند داشت: سفر انسان به مریخ در دهه های آینده بسیار محتمل است. اما یک سکونتگاه در مریخ به اندازه کافی برای پشتیبانی از پرسنل غیر ضروری توسعه یافته است، با بلیط های بین سیاره ای آنقدر ارزان که حداقل برای طبقه متوسط ایالات متحده به عنوان یک دریچه فرار از زمین عمل کند؟ در طول زندگی خود روی آن سرمایه گذاری نکنید – حداقل در چارچوب زمانی که سالم ترین افراد از نظر جسمی می توانند فشارهای محیطی و روانی سفر چند ماهه به آنجا را تحمل کنند.
از نظر هزینه، ماسک گفته است که «اطمینان دارد» که انتقال به مریخ در نهایت ممکن است کمتر از ۵۰۰۰۰۰ دلار و «شاید حتی» کمتر از ۱۰۰۰۰۰ دلار هزینه داشته باشد. این ارقام در سال ۲۰۱۹ ارائه شده است. برای اینکه یک تخمین خیلی تقریبی برای ذره بین اقتصادی نداشته باشیم، اما این رقم نزدیک به ۶۰۰۰۰۰ دلار و ۱۲۰۰۰۰ دلار در سال ۲۰۲۳ است که بر اساس تورم تنظیم شده است.
با این حال، این رقم اخیر در دسترس بخش قابل توجهی از نیروی کار ایالات متحده است. در سال ۲۰۲۳، متوسط درآمد سالانه ۵۶۹۴۰ دلار (قبل از کسر مالیات) بود. اگر تورم متوقف شود یا دستمزدها با دستور فدرال افزایش یابد تا با تورم همگام شود، متوسط آمریکایی ها می توانند ۱۵ سال اول خود را صرف پس انداز پول برای فرار به مریخ کنند، اگر راهی برای پرداخت اقساطی بلیت یا کار وجود داشته باشد زمان کمتری خواهد داشت. بدهی خود را در معادن مریخ کاهش دهید.
اما بدون تغییرات قابل توجه در اقتصاد ایالات متحده (نسبتاً خدمات محور)، حقوق کار، مالیات بر یک درصد ثروتمندترین ها و رهبری – به طور خلاصه، عدم وجود یک چهره اجتماعی سیاسی و اقتصادی در ایالات متحده، شهروندان کمتری در کشورهای جهان اول خواهند بود. میتواند بدون یافتن شغلی با حقوقی بالاتر از ۶۰۰۰۰ دلار، بلیطی به مریخ بخرد. علاوه بر این، فرآیند نصب یک شهرکسازی کارآمد و خودپایدار مساوی است با راهاندازی یک جنگ جهانی بزرگ از هر طرف.
در مورد هزینه ساخت یک شهرک در مریخ، این بستگی به هزینه هر تن حمل مواد به سیاره سرخ دارد. در سال ۲۰۱۷، ماسک تخمین زد که قیمت انتقال مواد به مریخ ۱۴۰۰۰۰ دلار در هر تن است. این مبلغ در سال ۲۰۲۳ ۱۷۴۲۶۰ دلار خواهد بود — اجازه دهید محافظه کار باشیم و تا زمانی که Starship بتواند سفرهای خود را به مریخ آغاز کند، آن را ۲۰۰۰۰۰ دلار در هر تن بنامیم. در سال ۲۰۱۷، ماسک گفت ۱۰۰ میلیارد دلار رقمی امکان پذیر برای نهایی کردن حل و فصل مریخ است. با رعایت ریاضیات دستمال سفره، این تقریباً ۲۰۰ میلیارد دلار است.
ماسک همچنین تخمینهایی ارائه کرد که میتوان این کار را در اوایل سال ۲۰۵۰ انجام داد – اما با توجه به شکستهای فراوان برای Artemis ناسا و Starship SpaceX و ناهماهنگی ژئوپلیتیکی بین کشورهای فضاپیمایی. . . همه چیز، این یک برآورد بسیار ایده آلیستی است. یکی دیگر از احتمالات غالباً نادیده گرفته شده این است که چگونه قراردادهای فضایی تمایل دارند بر نیاز به مقیاس فعالیت اقتصادی که قبلاً امکان پذیر بوده است تأکید کنند. زمانی که ماسک ثابت کرد موشک های فالکون ۹ او می توانند هر آنچه را که ما می خواهیم به مدار پایین زمین برسانند، قراردادهای اسپیس ایکس به سرعت پرتاب های ناسا و هر نهاد یا کشور دیگری در جهان را تحت الشعاع قرار داد.
و اگرچه این پول برای معافیت مالیات دهندگان از پرداخت صورتحساب طولانی توسعه Starship استفاده شد، نیاز مداوم به پشتیبانی و بازیافت خدمه از ایستگاه فضایی بینالمللی (بدون ذکر پرتاب چندین دارایی نظامی توسط SpaceX) به رشد افقی مثبت اقتصادی برای SpaceX کمک کرده است. هنگامی که به ماه رسیدیم، هر شرکتی که می تواند از شرکت های کوچکتر پیشی بگیرد، اسپیس ایکس و هر شرکت هوافضای خصوصی دیگری را که بتواند این سفر را انجام دهد، برای گسترش فعالیت های خود در همسایه قمری ما، ثروت های بی حد و حصری ارائه می دهد. پس از آن، ثروت سیارک های نزدیک وجود دارد که حاوی پول بیشتری در فلزات کمیاب هستند که هر فرد روی زمین تا به حال ساخته یا نگه داشته است – برخی از آنها مانند Davida، ۱۶ Psyche، Diotima و غیره، میلیون ها دلار دارند.
به عبارت دیگر، هیچ کس در مورد سناریوی احتمالی که در آن آرتمیس یک موفقیت بزرگ است، جایی که اسپیس ایکس و بلو اوریجین و ناسا و دوستان همگی در حال گسترش حضور دائمی انسان در ماه هستند و آن ثروت های ناگفته به زمین بازگردانده می شوند صحبت نمی کند. نخبگان جهان اما با وجود این همه موفقیت، ماموریت به مریخ دائماً به تعویق میافتد، زیرا با نرفتن چندین دهه بیشتر پول بیشتری میتوان به دست آورد.