اسپیس ایکس با قاطعیت ادعای FAA مبنی بر اینکه هرگونه مقرراتی را نقض کرده است رد می کند.
اسپیس ایکس اختلاف خود با اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) را به کاپیتول هیل برده است.
روز سهشنبه (۲۷ شهریور)، FAA اعلام کرد که قصد دارد اسپیس ایکس را ۶۳۰,۰۰۰ دلار جریمه کند، زیرا گفته میشود که قوانین دور زدن دو پرتاب در سال گذشته انجام شده است.ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیر عامل اسپیس ایکس در همان روز به این خبر پاسخ داد و در X (توئیتر سابق) اعلام کرد که این شرکت قصد دارد از FAA ‘به دلیل تجاوز قانونی’ شکایت کند.
اکنون، این شرکت نامهای به کنگره ارسال کرده است که در آن جریمه پیشنهادی را به چالش میکشد و آژانس را به دلیل کندی حرکت میخواهد.
دو ماموریت مورد اشاره FAA عبارتند از PSN SATRIA، یک ماهواره ارتباطی اندونزیایی که در ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ بر فراز موشک فالکون ۹ قرار گرفت و EchoStar XXIV/Jupiter 3، یک کشتی مخابراتی دیگر که در ژوئیه ۲۸ همان سال بر روی یک فالکون هوی پرتاب شد.
هر دو پرتاب در سواحل فضایی فلوریدا انجام شدند – PSN SATRIA از سکوی SpaceX در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال و EchoStar XXIV/Jupiter 3 از Pad 39A در مرکز فضایی کندی ناسا (KSC)، که دقیقاً در مجاورت است.
FAA ادعا کرد که اسپیس ایکس دو قانون را در مورد پرتاب PSN SATRIA نقض کرده است: این شرکت از اتاق کنترل پرتاب جدید استفاده کرده و یک نظرسنجی آمادگی (معمولاً دو ساعت قبل از پرواز انجام میشود) را بدون منتظر ماندن برای تایید هر یک از اصلاحات حذف کرده است. به گفته FAA، این شرکت درخواستی برای انجام این اصلاحات ارائه کرده بود، اما این درخواست تا زمان آغاز به کار تایید نشده بود.
FAA اعلام کرد که برای EchoStar XXIV/Jupiter 3، SpaceX از یک مزرعه پیشران موشک جدید در KSC استفاده کرد که هنوز چراغ سبز نشده بود.
اسپیس ایکس در نامه جدیدی که به رئیس و عضو عالی رتبه کمیته علم، فضا و فناوری مجلس نمایندگان آمریکا و کمیته بازرگانی، علم و حمل و نقل مجلس سنا فرستاده است، این تخلفات ادعایی را به طور طولانی به چالش می کشد.
برای نزدیک به دو سال، SpaceX نگرانی های خود را در مورد ناتوانی FAA در همگام شدن با صنعت پروازهای فضایی تجاری ابراز کرده است. واضح است که آژانس فاقد منابع لازم برای بررسی به موقع مواد صدور مجوز است، اما همچنین منابع محدود خود را بر روی مناطق غیرمرتبط با امنیت عمومی متمرکز می کند.
این حواسپرتیها به طور مستقیم اولویتهای ملی را تهدید میکنند و توانایی صنعت آمریکا برای نوآوری را تضعیف میکنند.
به عنوان مثال، نامه – که SpaceX همچنین در X پست کرد و برای خبرنگاران ایمیل شد – ادعا میکند که در مقررات پرتاب هیچ الزامی برای انجام نظرسنجی آمادگی دو ساعت قبل از پرواز وجود ندارد. این شرکت نوشت: مهمتر از همه، اسپیس ایکس یک نظرسنجی قبل از بارگیری پیشرانه انجام می دهد که بعداً در شمارش، مطابق با عملیات ایمن است.
این نامه به جزئیات زیادی در مورد دو تخلف ادعایی دیگر میپردازد و توضیح میدهد که چرا SpaceX آنها را به این شکل نمیبیند. به عنوان مثال، این شرکت خاطرنشان کرد در ۲۹ مرداد ۱۴۰۳، FAA معافیت استفاده از مزرعه پیشران را قبل از پرتاب فضانورد Crew-7 توسط SpaceX که در ۴ شهریور از KSC بلند شد، صادر کرد.
اسپیس ایکس نوشت: معافیتی که FAA صادر کرد بیان کرد که اعطای معافیت «سلامت و ایمنی عمومی، ایمنی اموال، یا هر گونه امنیت ملی یا منافع سیاست خارجی ایالات متحده را به خطر نمی اندازد».
از آنجایی که عملیات SpaceX برای پرتاب Echostar XXIV/Jupiter 3 و پرتاب Crew-7 مشابه مزرعه جدید RP-1 بود، مشخص نیست که چرا FAA تصمیم ایمنی مثبتی برای پرتاب Crew-7 اتخاذ کرده است، اما این شرکت اضافه کرد که نمیتوانست همین کار را برای پرتاب Echostar XXIV/Jupiter 3 انجام دهد. (RP-1 پیشرانه نفت سفید است که توسط موتورهای مرلین در فالکون ۹ و فالکون هوی استفاده می شود.)
به طور کلی، اسپیس ایکس نوشت، این شرکت ‘به اجبار اظهارات FAA را مبنی بر نقض هرگونه مقررات رد می کند.’
این نامه همچنین FAA را به طور کلی تر مورد انتقاد قرار می دهد و ادعا می کند که این آژانس صنعت راه اندازی آمریکا را متوقف می کند.
در پایان این سند آمده است: بیش از یک سال است که SpaceX نگرانیهای خود را در مورد ناتوانی FAA در همگام شدن با صنعت فضای تجاری و نیازهای سازمانهای دولتی ایالات متحده که برای امنیت ملی و اولویتهای ملی بر قابلیت پرتاب فضای تجاری متکی هستند، ابراز کرده است. که توسط دیوید هریس، معاون حقوقی اسپیس ایکس امضا شده است.
برخی از ناامیدی اسپیس ایکس ناشی از آن چیزی است که آن را تنظیم بیش از حد استارشیپ، موشک جدید غول پیکری که این شرکت برای کمک به حل و فصل ماه و مریخ توسعه می دهد، نشات می گیرد. اسپیس ایکس ادعا میکند که از اوایل مرداد آماده انجام پنجمین پرواز آزمایشی استارشیپ بوده است، اما FAA میگوید که احتمالاً تا اواخر آذر تاییدیه برای بلند کردن هواپیما صادر نخواهد شد.
آژانس گفته است که این سازمان و شرکای آن به زمان بیشتری برای بررسی اثرات بالقوه زیست محیطی و همچنین تغییراتی که اسپیس ایکس در پیکربندی و مشخصات ماموریت استارشیپ پس از چهارمین پرواز آزمایشی خود که در ماه خرداد انجام داد، نیاز دارند.