اسپیس نوتااسپیس نوتااسپیس نوتا
  • صفحه اصلی
  • فناوری فضایی
    فناوری فضایینمایش بیشتر
    RISTRETTO پرده از جو، مدار و میزان بازتاب پروکسیما b برمی‌دارد
    RISTRETTO پرده از جو، مدار و میزان بازتاب پروکسیما b برمی‌دارد
    ۶ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۰۰
    گله‌ای از ربات‌های گیاه‌وار، مریخ را زیر پا می‌گذارند
    گله‌ای از ربات‌های گیاه‌وار، مریخ را زیر پا می‌گذارند
    ۵ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۰۰
    این فیزیک موشک نیست… این دنیای علم مواد است!
    این فیزیک موشک نیست… این دنیای علم مواد است!
    ۴ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۰۰
    لیزرها مسیر نفوذ در یخ‌های فضایی را با ذوب سریع هموار می‌کنند
    لیزرها مسیر نفوذ در یخ‌های فضایی را با ذوب سریع هموار می‌کنند
    ۲۳ شهریور ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۰۰
    اخترشناسان با استفاده از پدیده‌ی لنزینگ دوگانه، اسرار یک سیاهچاله غول‌پیکر را گشودند
    اخترشناسان با استفاده از پدیده‌ی لنزینگ دوگانه، اسرار یک سیاهچاله غول‌پیکر را گشودند
    ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۰۰
  • ماموریت‌های فضایی
    • ماموریت‌های دولتی
    • ماموریت‌های خصوصی
  • نجوم و کیهان‌شناسی
    • ستاره‌ها و سیارات
    • تصاویر فضایی
    • پژوهش‌های علمی
    • دانستنی های علمی
  • محیط زیست و زمین‌شناسی
    • تغییرات اقلیمی
    • زمین‌لرزه‌ها
    • آتشفشان‌ها
خواندن: این فیزیک موشک نیست… این دنیای علم مواد است!
به اشتراک بگذارید
اسپیس نوتااسپیس نوتا
  • فناوری فضایی
  • ماموریت‌های فضایی
    • ماموریت‌های دولتی
    • ماموریت‌های خصوصی
  • نجوم و کیهان‌شناسی
    • ستاره‌ها و سیارات
    • تصاویر فضایی
    • پژوهش‌های علمی
    • دانستنی های علمی
  • محیط زیست و زمین‌شناسی
    • تغییرات اقلیمی
    • زمین‌لرزه‌ها
    • آتشفشان‌ها
ما را دنبال کنید
فناوری فضایی

این فیزیک موشک نیست… این دنیای علم مواد است!

فناوری پیشرانش موشکی مسیری طولانی و شگفت‌انگیز را طی کرده است.

این فیزیک موشک نیست… این دنیای علم مواد است!
یک نمونه‌ی آزمایشی از موتور چرخشی انفجاری (RDE) در حال آزمایش در مرکز پرواز فضایی مارشال (اعتبار تصویر: ناسا)
توسط مونا علی اکبرخان افجه ۴ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۰۰

اگر به گذشته‌ی دور بازگردیم، نخستین شکل‌های ابتدایی موشک‌ها در چین باستان دیده می‌شود؛ لوله‌های بامبو که با باروت پر می‌شدند و به سمت ارتش‌های دشمن پرتاب می‌گشتند. همین ایده‌های ساده، نقطه‌ی شروع سفری شدند که بعدها به موتورهای عظیم ساترن ۵ و سپس به سامانه‌های مدرن‌تری مانند «اسپیس لانچ سیستم» ناسا و «فالکون ۹» شرکت اسپیس‌ایکس رسید. این مسیر تکامل نه یک‌شبه، بلکه در طول قرن‌ها تجربه و تلاش شکل گرفت. پیشگامانی مانند کنستانتین تسیولکوفسکی، رابرت گودارد و هرمان اوبرت پایه‌های علمی و نظری برای علم موشک‌سازی مدرن را بنا نهادند.

با آغاز رقابت فضایی در قرن بیستم، این روند جهشی چشمگیر پیدا کرد. در آن دوران، توسعه‌ی فناوری‌های تازه با سرعتی سرسام‌آور پیش رفت و نتیجه‌ی آن، ساخت موتورهای سوخت مایع بود که توانستند ماهواره‌ی اسپوتنیک را به مدار زمین بفرستند، انسان را به ماه برسانند و ایستگاه فضایی بین‌المللی را بنا کنند.

960px Apollo 11 Launch GPN 200
موشک ساترن ۵ آپولو ۱۱ همراه با فضانوردان نیل آ. آرمسترانگ، مایکل کالینز و ادوین ای. آلدرین جونیور، در ساعت ۹:۳۲ صبح به وقت شرقی (EDT) در تاریخ ۱۶ ژوئیه ۱۹۶۹ از سکوی پرتاب ۳۹A مرکز فضایی کندی به فضا پرتاب شد.
(اعتبار تصویر: ناسا)

اما امروزه، چشم‌انداز تازه‌ای در پیشرانش موشکی مطرح شده است: موتورهای چرخشی انفجاری یا همان Rotating Detonation Engines (RDEs). این موتورها، تفاوت اساسی با سامانه‌های مرسوم دارند. در موتورهای سنتی، احتراق به‌صورت تدریجی و کنترل‌شده رخ می‌دهد. واژه‌ی علمی این نوع احتراق «Deflagration» است که به معنای سوختن زیرصوتی و آرام‌تر است. اما در RDE، از احتراق مافوق‌صوت استفاده می‌شود که انرژی را با کارایی به‌مراتب بیشتری آزاد می‌کند.

نحوه‌ی کار RDE بدین صورت است که درون یک محفظه‌ی حلقه‌ای‌شکل، موجی از انفجار به‌طور مداوم و با سرعت چندین هزار متر بر ثانیه می‌چرخد. این موج انفجاری در واقع یک انفجار کنترل‌شده است که پیوسته در مدار حلقه‌ای حرکت می‌کند و تولید توان می‌کند. می‌توان گفت این موتور یک «انفجار مداوم در حال چرخش» است.

مقایسه‌ی این موتورها با موتورهای سوخت مایع یا جامد سنتی نشان می‌دهد که RDEها به‌طور نظری تا ۲۵ درصد بازدهی بیشتری دارند. این افزایش بازدهی یعنی کاهش مصرف سوخت، کاهش وزن و هزینه‌ی کمتر. در سفرهای فضایی، این موضوع اهمیتی حیاتی دارد. چرا که می‌توان ماهواره‌ها را با مصرف سوخت کمتر و هزینه‌ی بسیار پایین‌تر به مدارهای دقیق‌تر رساند. افزون بر این، آلاینده‌های کمتری نیز تولید می‌شود.

اما در برابر این مزایا، یک مشکل بزرگ وجود دارد: شرایط درون یک موتور RDE آن‌قدر شدید است که می‌توان گفت با یکی از سخت‌ترین چالش‌های مهندسی در دنیای پیشرانش فضایی روبه‌رو هستیم. تغییرات حرارتی بسیار بالا، بارهای مکانیکی عظیم و موج‌های انفجاری که هزاران بار در ثانیه تکرار می‌شوند، همگی فشار بی‌سابقه‌ای به مواد وارد می‌کنند. دماها و فشارهای تولیدشده در این فرآیند به‌قدری زیاد است که هیچ ماده‌ی متعارفی توان تحمل طولانی‌مدت آن را ندارد.

در واقع، موج‌های انفجاری که با سرعت چند کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کنند و بسامدهایی در محدوده‌ی کیلوهرتز دارند، پیوسته دیواره‌های موتور را می‌کوبند. این شرایط، هر ماده‌ی معمولی را به سرعت نابود می‌کند.

Screenshot 2025 09 25 at 16.28.3
تصویر مفهومی میدان جریان موتور چرخشی انفجاری (RDE)
(اعتبار تصویر: آزمایشگاه ملی اوک ریج)

با این حال، ماجرا در همین‌جا به پایان نمی‌رسد. به لطف سرمایه‌گذاری ۲ میلیون دلاری، گروهی از پژوهشگران به رهبری ناتاشا ورماک از دانشگاه لیهای (Lehigh University) پروژه‌ای برای یافتن و ساخت مواد جدیدی آغاز کرده‌اند که بتوانند در برابر چنین بارهای حرارتی و مکانیکی شدید دوام بیاورند. این تیم یک همکاری میان‌دانشگاهی است که شامل دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon University) و دانشگاه کالیفرنیا در ایرواین (UCI) نیز می‌شود. علاوه بر این، آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا هم در این طرح مشارکت دارد.

البته تحقیق درباره‌ی RDEها موضوع تازه‌ای نیست. از سال ۲۰۱۰، شرکت Aerojet Rocketdyne بیش از ۵۲۰ آزمایش روی پیکربندی‌ها و مواد مختلف انجام داده است. در ماه مه ۲۰۲۰ نیز تیمی وابسته به نیروی هوایی آمریکا یک نمونه‌ی عملیاتی از موتور RDE ساخت که توان تولید ۲۰۰ پوند رانش داشت. سال ۲۰۲۱ هم آژانس فضایی ژاپن (JAXA) برای نخستین بار موفق شد آزمایش این نوع موتور را در فضا انجام دهد.

چالشی که اکنون پیش روی تیم ورماک قرار دارد، نمونه‌ای روشن از نقش علم مواد در مرزهای فناوری است. در طول تاریخ، بارها پیشرفت‌های فناورانه نه به دلیل محدودیت در دانش فیزیک، بلکه به دلیل نبود مواد مناسب متوقف شده است. آنچه امکان‌پذیر است یا نیست، اغلب به این بستگی دارد که آیا می‌توان ماده‌ای ساخت که شرایط مورد نظر را تحمل کند یا نه.

امروزه علم مواد با سرعتی بی‌سابقه در حال تحول است. پیشرفت در حوزه‌هایی مانند مدل‌سازی رایانه‌ای و نانوفناوری به مهندسان این امکان را داده است که مواد را به‌گونه‌ای طراحی کنند که دقیقاً ویژگی‌های دلخواهشان را داشته باشند. با این حال، محیطی که درون موتور RDE ایجاد می‌شود به‌قدری دشوار و فراتر از توان فعلی مواد موجود است که می‌توان آن را یکی از سخت‌ترین میدان‌های آزمایش برای علم مواد دانست.

مهندسان پیش از آنکه بتوانند RDEها را به بخشی جدایی‌ناپذیر از سفرهای فضایی تبدیل کنند، باید راهی برای ساخت موادی پیدا کنند که قادر باشند هزاران انفجار کنترل‌شده در هر ثانیه را برای مدت طولانی تحمل کنند. این نیازمند کشفیات تازه، خلاقیت مهندسی و همکاری میان رشته‌های گوناگون است.

به بیان ساده، آینده‌ی پیشرانش فضایی نه فقط به توانایی ما در طراحی موتورهای نوین، بلکه به قدرت ما در مهار و خلق مواد مقاوم بستگی دارد. اگر این مانع بزرگ برطرف شود، RDEها می‌توانند نقطه‌ی عطفی در تاریخ پرواز فضایی باشند؛ نقطه‌ای که سفرهای فضایی را کارآمدتر، ارزان‌تر و پایدارتر می‌کند.

برچسب ها:ناسا
منابع:universetoday
این مقاله را به اشتراک بگذارید
Facebook Telegram
آواتار مونا علی اکبرخان افجه
توسط مونا علی اکبرخان افجه
دانشجوی دکتری ژئوفیزیک گرایش لرزه شناسی هستم. ژئوفیزیک به بررسی ابعاد زمین و اتفاقاتی مانند زلزله و لرزه هایی که توسط فعالیت انسان به‌وجود می‌آید، می پردازد. فعالیت در حوزه زمین و فضا از علاقه مندی ام است.
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

چاندرای ناسا، سیاه‌چاله‌ای را کشف کرد که فراتر از محدودیت‌های شناخته‌شده در حال رشد است
چاندرای ناسا، سیاه‌چاله‌ای را کشف کرد که فراتر از محدودیت‌های شناخته‌شده در حال رشد است
۸ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۶:۰۰
اسپیس ایکس فالکون ۹، بیش از ۲۸ ماهواره کوچک نسل بعدی استارلینک V2 را مستقر کرد
اسپیس ایکس فالکون ۹، بیش از ۲۸ ماهواره کوچک نسل بعدی استارلینک V2 را مستقر کرد
۸ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۵:۰۰
ناسا با عدم قطعیت در مورد ماموریت‌های فضاپیما به ایستگاه فضایی بین‌المللی قبل از خروج از مدار آن مواجه است
ناسا با عدم قطعیت در مورد ماموریت‌های فضاپیما به ایستگاه فضایی بین‌المللی قبل از خروج از مدار آن مواجه است
۸ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۴:۰۰
دانشمندان نخستین شواهد وجود لوله‌های گدازه در زهره را کشف کردند
دانشمندان نخستین شواهد وجود لوله‌های گدازه در زهره را کشف کردند
۸ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۰۰
کمربند سیارک‌ها در گذر زمان کمرنگ می‌شود
کمربند سیارک‌ها در گذر زمان کمرنگ می‌شود
۸ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۰۰

جدیدترین های تکنوتا

شیائومی ردمی K90 با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ الیت کوالکام در راه است
۸ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۲:۳۰
شیائومی ردمی K90 با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ الیت کوالکام در راه است
به‌روزرسانی پایدار HyperOS 3 برای اولین سری از دستگاه‌های شیائومی و ردمی به‌زودی منتشر می‌شود
۸ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۳۰
به‌روزرسانی پایدار HyperOS 3 برای اولین سری از دستگاه‌های شیائومی و ردمی به‌زودی منتشر می‌شود
شایعه شده است که کوالکام از فرآیند ساخت ۲ نانومتری «N2P» شرکت TSMC برای دو نسل استفاده خواهد کرد
۸ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۳۰
شایعه شده است که کوالکام از فرآیند ساخت ۲ نانومتری «N2P» شرکت TSMC برای دو نسل استفاده خواهد کرد

پربازدیدترین ها

RISTRETTO پرده از جو، مدار و میزان بازتاب پروکسیما b برمی‌دارد
فناوری فضایی
RISTRETTO پرده از جو، مدار و میزان بازتاب پروکسیما b برمی‌دارد
۶ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۰۰
گله‌ای از ربات‌های گیاه‌وار، مریخ را زیر پا می‌گذارند
فناوری فضایی
گله‌ای از ربات‌های گیاه‌وار، مریخ را زیر پا می‌گذارند
۵ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۰۰
لیزرها مسیر نفوذ در یخ‌های فضایی را با ذوب سریع هموار می‌کنند
فناوری فضایی
لیزرها مسیر نفوذ در یخ‌های فضایی را با ذوب سریع هموار می‌کنند
۲۳ شهریور ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۰۰
اخترشناسان با استفاده از پدیده‌ی لنزینگ دوگانه، اسرار یک سیاهچاله غول‌پیکر را گشودند
فناوری فضایی
اخترشناسان با استفاده از پدیده‌ی لنزینگ دوگانه، اسرار یک سیاهچاله غول‌پیکر را گشودند
۱۳ شهریور ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۰۰
اسپیس نوتا
دسترسی سریع
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • تبلیغات
  • لیست بعدا می خوانم
معرفی کوتاه

اسپیس نوتا منبع جامع اخبار و رویدادهای فضایی است که توسط نویسندگان متخصص در این زمینه تهیه می‌شود.

خانواده ما
اسپیس نوتا
تکنوتا
© 1403 کپی مطالب اسپیس نوتا تنها با لینک دادن به سایت امکان‌پذیر است.
  • نقشه سایت
  • تبلیغات