اسپیس نوتااسپیس نوتااسپیس نوتا
  • صفحه اصلی
  • فناوری فضایی
    فناوری فضایینمایش بیشتر
    سنسورها با فناوری پیشرانه نوین، برای همیشه در «جهان نادان‌ها» پرواز می‌کنند
    سنسورها با فناوری پیشرانه نوین، برای همیشه در «جهان نادان‌ها» پرواز می‌کنند
    ۳۱ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۰۰
    با آینه‌ی چاپ سه‌بعدی آلومینیومی، کیوب‌ست‌ها بهتر می‌بینند
    با آینه‌ی چاپ سه‌بعدی آلومینیومی، کیوب‌ست‌ها بهتر می‌بینند
    ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۰۰
    یک تغییر مسیر ساده، مقصد جدیدی پیش روی مأموریت لوسی می‌گذارد
    یک تغییر مسیر ساده، مقصد جدیدی پیش روی مأموریت لوسی می‌گذارد
    ۲۱ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۰۰
    مخلوط کردن ریگولیت و پلیمر، وزن چاپ سه بعدی را کاهش میدهد
    مخلوط کردن ریگولیت و پلیمر، وزن چاپ سه بعدی را کاهش میدهد
    ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۰۰
    گامی مهم برای تلسکوپ رومن: ناسا سپر محافظ در برابر خورشید را نصب کرد
    گامی مهم برای تلسکوپ رومن: ناسا سپر محافظ در برابر خورشید را نصب کرد
    ۱۵ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۰۰
  • ماموریت‌های فضایی
    • ماموریت‌های دولتی
    • ماموریت‌های خصوصی
  • نجوم و کیهان‌شناسی
    • ستاره‌ها و سیارات
    • تصاویر فضایی
    • پژوهش‌های علمی
    • دانستنی های علمی
  • محیط زیست و زمین‌شناسی
    • تغییرات اقلیمی
    • زمین‌لرزه‌ها
    • آتشفشان‌ها
خواندن: چگونه فناوری الکتریکی هسته‌ای راه مریخ را هموار می‌کند؟
به اشتراک بگذارید
اسپیس نوتااسپیس نوتا
  • فناوری فضایی
  • ماموریت‌های فضایی
    • ماموریت‌های دولتی
    • ماموریت‌های خصوصی
  • نجوم و کیهان‌شناسی
    • ستاره‌ها و سیارات
    • تصاویر فضایی
    • پژوهش‌های علمی
    • دانستنی های علمی
  • محیط زیست و زمین‌شناسی
    • تغییرات اقلیمی
    • زمین‌لرزه‌ها
    • آتشفشان‌ها
ما را دنبال کنید
فناوری فضایی

چگونه فناوری الکتریکی هسته‌ای راه مریخ را هموار می‌کند؟

یک فضاپیما برای رسیدن به مریخ بین هفت تا نه ماه زمان نیاز دارد.

چگونه فناوری الکتریکی هسته‌ای راه مریخ را هموار می‌کند؟
این تصویر ساده اجزای اصلی MARVL را نشان می‌دهد، از جمله سیستم اتلاف حرارت آن که به اندازه یک زمین فوتبال است. منبع تصویر: ناسا/تیم مارول
توسط مونا علی اکبرخان افجه ۵ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۰
7 دقیقه مطالعه

این زمان بستگی به نوع فضاپیما و فاصله بین دو سیاره دارد که با توجه به مدارهایشان به دور خورشید تغییر می‌کند. فضاپیمای پرسِوِرَنس ناسا جدیدترین فضاپیمایی است که این سفر را انجام داده و حدود هفت ماه طول کشید.

اگر این سفر این‌قدر طولانی نبود، مریخ زودتر در دسترس مأموریت‌های انسانی قرار می‌گرفت. ناسا در حال بررسی ایده استفاده از پیشرانه هسته‌ای-الکتریکی برای کاهش زمان سفر است.

ارسال مأموریت انسانی به مریخ بسیار پیچیده‌تر از ارسال یک کاوشگر رباتیک مانند پرسِوِرَنس است. پرسِوِرَنس پس از پایان مأموریت در مریخ باقی می‌ماند، اما انسان‌ها باید به زمین بازگردند. یکی از محدودیت‌های اصلی، زمان‌بندی پرتاب است که هر ۲۶ ماه یک‌بار، زمانی که سیارات به یکدیگر نزدیک‌تر هستند، رخ می‌دهد و سفر را کوتاه‌تر و مدیریت‌پذیرتر می‌کند. بنابراین، یک مأموریت رفت و برگشت انسانی به مریخ ممکن است حدود چهار سال طول بکشد که به عواملی مانند مدت‌زمان اقامت خدمه در مریخ بستگی دارد.

یک سیستم پیشرانه کارآمدتر که در دست توسعه است، می‌تواند زمان سفر رفت و برگشت به مریخ را به حدود دو سال کاهش دهد. مهندسان مرکز تحقیقات لانگلی ناسا روی سیستم پیشرانه هسته‌ای-الکتریکی کار می‌کنند که می‌تواند مریخ را در این بازه‌های زمانی در دسترس قرار دهد. این سیستم از یک رآکتور هسته‌ای برای تولید برق استفاده می‌کند که برای یونیزه کردن یا شارژ مثبت گازهای پیشرانه و ایجاد نیروی رانش به کار می‌رود.

اما یک چالش وجود دارد: این سیستم باید در فضا مونتاژ شود.

این سیستم به نام MARVL (رادیاتورهای مونتاژشده مدولار برای وسایل نقلیه پیشرانه هسته‌ای-الکتریکی) شناخته می‌شود و با هدف توسعه وسیله نقلیه انتقال مریخ، معروف به حمل‌ونقل در اعماق فضا، تا دهه آینده یا اواخر دهه ۱۴۰۸ مرتبط است.

یکی از اجزای اصلی این سیستم، سامانه دفع حرارت آن است. این سامانه پس از استقرار به‌اندازه یک زمین فوتبال خواهد بود. ایده اصلی این است که سامانه به اجزای جداگانه تقسیم شود و در فضا به‌صورت رباتیک مونتاژ گردد.

آماندا استارک، مهندس انتقال حرارت در ناسا لانگلی و محقق اصلی MARVL، می‌گوید: «با انجام این کار، تلاش برای جا دادن کل سیستم در یک محفظه موشک را حذف می‌کنیم. در نتیجه، می‌توانیم طراحی را انعطاف‌پذیرتر کنیم و آن را واقعاً بهینه سازیم.»

NASA MARVL
رادیاتورهای ماژولار مونتاژی برای وسایل نقلیه با پیشران الکتریکی هسته‌ای (MARVL) به دنبال آن است که یکی از اجزای کلیدی پیشران الکتریکی هسته‌ای، یعنی سیستم دفع حرارت آن، را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کند تا بتوان آنها را به‌صورت خودکار و رباتیک در فضا مونتاژ کرد. این تصویر هنری، نمایی از سیستم کاملاً مونتاژ شده را نشان می‌دهد. ناسا/تیم مارول

جا دادن کل سیستم در یک محفظه موشک گزینه مناسبی نیست. مهندسان توانسته‌اند فضاپیماهای دیگر را در محفظه‌های دماغه موشک تا کنند و پس از پرتاب آن‌ها را مستقر کنند. آینه تلسکوپ فضایی جیمز وب نمونه‌ای از این دست است. اما آینه جیمز وب تنها ۶.۵ متر قطر دارد که بسیار کوچک‌تر از سامانه دفع حرارت MARVL است و حتی همین نیز یک چالش پیچیده بود.

مدولار کردن سامانه دفع حرارت و مونتاژ آن در فضا با استفاده از ربات‌ها امکانات جدیدی ایجاد می‌کند. اجزا می‌توانند به هر ترتیبی که منطقی باشد، به فضا پرتاب شوند.

فناوری رباتیک فضایی در حال پیشرفت است و در آینده نقش بیشتری ایفا خواهد کرد. این ایده یک چالش مهندسی است، اما چندان دور از دسترس نیست. مرکز تحقیقات لانگلی ناسا دهه‌ها است که روی این نوع مسائل کار می‌کند.

لانگلی، یک مجتمع عظیم با بیش از ۷۰۰ هکتار مساحت است که هزاران مهندس، تکنسین و دانشمند در آن کار می‌کنند. این مرکز مشارکت‌های پیشگامی در حوزه پرواز و سفرهای فضایی داشته است. توسعه ماژول قمری آپولو، تلسکوپ فضایی هابل و فضاپیمای وایکینگ مریخ بخشی از دستاوردهای آن است. فناوری فضایی و پژوهش‌های مرتبط، از تمرکزهای اصلی این مرکز هستند.

این پروژه فرصتی برای ساخت یک وسیله نقلیه است که از ابتدا برای پرتاب در قطعات جداگانه و مونتاژ در فضا طراحی شده است.

جولیا کلاین، مشاور پروژه در اداره تحقیقات ناسا لانگلی می‌گوید: «وسایل نقلیه موجود در گذشته، مونتاژ در فضا را در فرآیند طراحی در نظر نگرفته بودند، اما اکنون این فرصت را داریم که بپرسیم: “چگونه می‌توانیم این وسیله را در فضا بسازیم؟ و اگر این کار را انجام دهیم، این وسیله چه شکلی خواهد داشت؟” فکر می‌کنم این رویکرد دیدگاه ما را درباره پیشرانه هسته‌ای گسترش خواهد داد.»

سامانه پیشرانه هسته‌ای-الکتریکی (NEP) تنها گزینه مورد بررسی ناسا نبود. ناسا سیستم پیشرانه هسته‌ای-حرارتی (NTP) را نیز بررسی کرد. همچنین طراحی «چهاربال» برای سامانه NEP مورد ارزیابی قرار گرفت، زیرا می‌توانست در محفظه بار موشک SLS جا بگیرد. با این حال، این سیستم به سطح بیشتری نیاز داشت و سامانه‌های استقرار در این طراحی سنگین و پیچیده بودند. همچنین به پیشرانه بیشتری نیاز داشت.

MARVL NEP Quad Wing
این تصویر طراحی پایه سیستم پیشنهادی چهار باله NEP را نشان می‌دهد. اعتبار تصویر: از مقاله “رادیاتورهای ماژولار مونتاژ شده ECI برای وسایل نقلیه NEP (MARVL)، یک مرور کلی” توسط استارک و همکاران، ۲۰۲۴.

طراحی «دوبال» چندین مزیت نسبت به طراحی چهاربال دارد. این طراحی می‌تواند قطعه‌به‌قطعه در موشک‌های تجاری پرتاب شود و به SLS نیازی ندارد. اندازه رادیاتور به محفظه بار موشک محدود نمی‌شود و از تابش خورشید، که ممکن است خنک‌سازی را مختل کند، جلوگیری می‌کند.

MARVL NEP Bi Wing
این تصویر طراحی بال دوقلوی MARVL NEP را نشان می‌دهد. این طراحی می‌تواند روی وسایل پرتاب تجاری قرار گیرد، به سوخت کمتری نیاز دارد و از اتصالات سبک‌تری برخوردار است، از جمله ویژگی‌های دیگر. اعتبار تصویر: ناسا/تیم مارول

تیم پروژه MARVL از ناسا دو سال فرصت دارد تا این ایده را توسعه دهد. تا آن زمان، تیم امیدوار است یک نمونه کوچک برای نمایش زمینی آماده کند.

آماندا استارک می‌گوید: «یکی از مربیان ما گفت: “به همین دلیل است که می‌خواستم در ناسا کار کنم، برای پروژه‌هایی مثل این.” که فوق‌العاده است، زیرا من از این‌که در این پروژه مشارکت دارم خوشحالم و دقیقاً همین حس را دارم.»

منابع:universetoday
این مقاله را به اشتراک بگذارید
Facebook Twitter Telegram
مونا علی اکبرخان افجه
توسط مونا علی اکبرخان افجه
دانشجوی دکتری ژئوفیزیک گرایش لرزه شناسی هستم. ژئوفیزیک به بررسی ابعاد زمین و اتفاقاتی مانند زلزله و لرزه هایی که توسط فعالیت انسان به‌وجود می‌آید، می پردازد. فعالیت در حوزه زمین و فضا از علاقه مندی ام است.
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

روایتی جدید از آغاز کیهان، بی‌آنکه به تورم کیهانی متکی باشد
روایتی جدید از آغاز کیهان، بی‌آنکه به تورم کیهانی متکی باشد
۶ شهریور ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۰۰
گوی های عظیم آتشین در سراسر جنوب ژاپن، آسمان شب را روشن کرد
گوی های عظیم آتشین در سراسر جنوب ژاپن، آسمان شب را روشن کرد
۵ شهریور ۱۴۰۴ ساعت ۱۳:۰۰
اسپیس ایکس به دلیل نقص فنی، پرتاب آزمایشی استارشیپ را به تعویق انداخت
اسپیس ایکس به دلیل نقص فنی، پرتاب آزمایشی استارشیپ را به تعویق انداخت
۵ شهریور ۱۴۰۴ ساعت ۱۲:۰۰
ستاره‌شناسان RBFLOAT، درخشان‌ترین انفجار رادیویی سریع مشاهده شده تاکنون را شناسایی کردند
ستاره‌شناسان RBFLOAT، درخشان‌ترین انفجار رادیویی سریع مشاهده شده تاکنون را شناسایی کردند
۵ شهریور ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۰۰
پرواز تاریخی: استارشیپ اسپیس‌ایکس در دهمین آزمون پروازی خوش درخشید
پرواز تاریخی: استارشیپ اسپیس‌ایکس در دهمین آزمون پروازی خوش درخشید
۵ شهریور ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۰۰

جدیدترین های تکنوتا

iOS 26: ایجاد یادآورهای جدید سریع‌تر از همیشه
۵ شهریور ۱۴۰۴ ساعت ۲۰:۳۰
iOS 26: ایجاد یادآورهای جدید سریع‌تر از همیشه
iOS 26: با پوشه‌ها پلی‌لیست‌های اپل موزیک را مدیریت کنید
۵ شهریور ۱۴۰۴ ساعت ۱۹:۳۰
iOS 26: با پوشه‌ها پلی‌لیست‌های اپل موزیک را مدیریت کنید
رنگ‌های سری آیفون ۱۷ پیش از عرضه در ۹ سپتامبر فاش شد
۵ شهریور ۱۴۰۴ ساعت ۱۸:۰۰
رنگ‌های سری آیفون ۱۷ پیش از عرضه در ۹ سپتامبر فاش شد

پربازدیدترین ها

سنسورها با فناوری پیشرانه نوین، برای همیشه در «جهان نادان‌ها» پرواز می‌کنند
فناوری فضایی
سنسورها با فناوری پیشرانه نوین، برای همیشه در «جهان نادان‌ها» پرواز می‌کنند
۳۱ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۰۰
با آینه‌ی چاپ سه‌بعدی آلومینیومی، کیوب‌ست‌ها بهتر می‌بینند
فناوری فضایی
با آینه‌ی چاپ سه‌بعدی آلومینیومی، کیوب‌ست‌ها بهتر می‌بینند
۲۸ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۰۰
یک تغییر مسیر ساده، مقصد جدیدی پیش روی مأموریت لوسی می‌گذارد
فناوری فضایی
یک تغییر مسیر ساده، مقصد جدیدی پیش روی مأموریت لوسی می‌گذارد
۲۱ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۰۰
مخلوط کردن ریگولیت و پلیمر، وزن چاپ سه بعدی را کاهش میدهد
فناوری فضایی
مخلوط کردن ریگولیت و پلیمر، وزن چاپ سه بعدی را کاهش میدهد
۱۹ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۰۰
اسپیس نوتا
دسترسی سریع
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • تبلیغات
  • لیست بعدا می خوانم
معرفی کوتاه

اسپیس نوتا منبع جامع اخبار و رویدادهای فضایی است که توسط نویسندگان متخصص در این زمینه تهیه می‌شود.

خانواده ما
اسپیس نوتا
تکنوتا
© 1403 کپی مطالب اسپیس نوتا تنها با لینک دادن به سایت امکان‌پذیر است.
  • نقشه سایت
  • تبلیغات