جت مافوق صوت بیصدای آزمایشی X-59 ناسا قرار است اولین پرواز خود را انجام دهد و در هر مرحله از حرکت روی باند تا فرود، سیستم ایمنی آن را مطلع میکند. اولین آزمایشها، یک حلقه بسته در ارتفاع پایین با سرعت تقریبی ۲۴۰ مایل در ساعت خواهد بود تا قبل از حرکت به سمت پروازهای بالاتر و سریعتر که به سرعت مافوق صوت میرسند، یکپارچگی سیستم بررسی شود. برخلاف هواپیماهای مافوق صوت معمولی که به سادگی سرعت صوت را میشکنند و باعث انفجار صوتی میشوند، X-59 به گونهای طراحی شده است که آن BAM را داشته باشد و آن را با چیزی بیصداتر جایگزین کند – اساساً اگر همه چیز خوب پیش برود، اوضاع را تکان میدهد و منجر به دورانی از این پروازهای سریعتر از صدا بدون صدای خردکننده میشود.
به گفته ناسا، محافظتهای لایهای X-59 شامل سیستم ابزار دقیق آزمایش پرواز (FTIS) آن است که ۶۰ جریان داده و بیش از ۲۰۰۰۰ پارامتر را جمعآوری میکند. مهندسان خاطرنشان کردند که بیش از ۸۰۰۰ فایل تولید شده در طول ۲۳۷ روز آزمایش زمینی، اکنون به عنوان تاریخچهای دقیق برای تأیید آمادگی عمل میکنند.
این هواپیما همچنین برای اطمینان از قابلیت اطمینان، به یک سیستم پرواز با سیم دیجیتال، پشتیبانهای الکتریکی و هیدرولیکی اضافی و یک سیستم راهاندازی مجدد اضطراری با هیدرازین متکی است. ایمنی نیز تا حد زیادی به خلبان بستگی دارد که توسط اکسیژنرسانی، لباس ضد فشار برای پرواز در ارتفاع بالا و یک صندلی پرتاب شونده تطبیق یافته از یک هواپیمای آموزشی T-38 نیروی هوایی ایالات متحده پشتیبانی میشود.