سیستمهای طوفان استوایی میتوانند بسیار خطرناک باشند، بنابراین دریافت اطلاعات خوب در مورد آنها بسیار مهم است.
پیشبینیگران و محققان هواشناسی برای کمک به ارائه هشدارهای اولیه برای نجات جان و محافظت از اموال – و همچنین برای درک بهتر نحوه انجام این کار، به تصاویر و دادههای ماهوارههای محیطی عملیاتی زمینایستایی (GOES)-R اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (NOAA) تکیه میکنند. این طوفان های قدرتمند توسعه و رشد می کنند.
کمی نزدیک تر به خانه، NOAA همچنین دارای ناوگانی از هواپیماهای ‘Hurricane Hunter’ است که خلبانان آن در ‘ایستگاه های هواشناسی بلند پرواز‘ در بالا، اطراف و حتی در میان طوفان ها حرکت می کنند. این هواپیماها دادههایی را جمعآوری میکنند که با اطلاعات ماهوارهای کار میکنند و به دانشمندان تصویر واضحتری میدهند و مدلهای پیشبینی را با هر پرواز بهبود میبخشند.
Space.com این فرصت را داشت تا از نزدیک با یکی از دو نوع هواپیمای Hurricane Hunter زمانی که در کیپ کاناورال فلوریدا پیش از پرتاب ماهواره GOES-U NOAA که در اواخر ژوئن از زمین بلند شد، آشنا شود. من از خلبانان پرسیدم که بیشتر منتظر چه چیزی هستند تا قسمت پایانی صورت فلکی ماهواره GOES-R به فضا برود.
GOES-U دادههای باکیفیت ارائه میکند که به ما کمک میکند تا قبل از پرواز برنامهریزی کنیم و بدانیم طوفان در حال انجام است، چگونه توسعه مییابد، چگونه به نظر میرسد، بنابراین ما میتوانیم بهترین ایده را قبل از ورود به آن داشته باشیم. ستوان کریستوفر وود، فرمانده هواپیما در هواپیمای لاکهید WP-3D Orion متعلق به NOAA، به Space.com گفت.
علاوه بر این، اطلاعات خورشیدی که قرار است ارائه شود، بسیار مفید خواهد بود، زیرا ما اغلب خارج از محدوده رادیویی معمولی قرار داریم و به ارتباطات فرکانس بالا (HF) متکی هستیم که قطعاً میتواند تحت تأثیر رویدادهای خورشیدی قرار گیرد. وود افزود: هر نوع رویداد خورشیدی که در حال وقوع است، برای ما بسیار حیاتی خواهد بود زیرا حفظ ارتباطات برای ما مهم است.
Space.com توانست تور یکی از دو هواپیمای NOAA Gulfstream IV-SP (G-IV) با نام مستعار Gonzo را که می تواند در ارتفاع ۴۵۰۰۰ فوتی (۱۳۷۱۶ متری) جلوتر، بالا و اطراف طوفان پرواز کند. برای جمع آوری اطلاعات در مورد اینکه به کجا می رود. دو هواپیمای دیگر این ناوگان، مدلهای Lockheed WP-3D Orion (P-3) متعلق به NOAA هستند که در ارتفاع ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ فوتی (۲۴۳۸ تا ۳۰۴۸ متری) به داخل و از میان طوفان پرواز میکنند و اطلاعات مربوط به شدت و آناتومی آن را ارسال میکنند.
نیک آندروود، مهندس هوافضا در NOAA Hurricane Hunters به Space.com گفت: وظیفه ما این است که دادههای درجا جمعآوری کنیم که مکمل تمام دادههای ماهوارهای است که مجموعه GOES ارائه کرده است.
‘همه اینها با هم، درست مانند هواپیماهایی که با هم کار می کنند تا تصویر کاملی از طوفان را به ما ارائه دهند – داده های ماهواره ای فقط لایه دیگری روی آن ساندویچ است که به ما امکان می دهد ساختار و حرکات طوفان را واقعاً درک کنیم. همه اینها مکمل یکدیگر هستند. همه اینها برای پیش بینی کنندگان معتبر و حیاتی است.’
G-IV از سال ۱۹۹۷ تقریباً برای هر سیستم گرمسیری مستقر در اقیانوس اطلس در مأموریت بوده است. این موشک با استفاده از GPS dropwindsondes و رادار دم داپلر، منطقه اطراف طوفان را بررسی می کند. Dropwindsondes مانند یک چتر نجات به بیرون پرتاب می شود و اندازه گیری های عمودی را از طریق جو طوفان انجام می دهد. این به ترسیم تصویری از چگونگی تأثیر جریان های فرمان در ارتفاعات بالا در مسیر بعدی طوفان کمک می کند.
‘دما، فشار، رطوبت، سرعت باد و جهت باد چیزی است که این ابزارها جمعآوری میکنند. ابزار جدیدتری که ما راهاندازی کردهایم این StreamSondes است که تمام دادههای مشابهی را جمعآوری میکند که سایر دراپسوندها انجام میدهند، اما این ابزارها میتوانند برای مدتی در بالا باقی بمانند. اندروود گفت: کمی بیشتر برای ارائه اطلاعات کمی بیشتر.
او افزود: «در چند سال گذشته، خارج از P-3 ما، سامانههای هوایی بدون سرنشین را به فضا پرتاب کردهایم. این یک پهپاد کوچک است که میتوانید آن را از P-3 رها کنید، و میتواند به ارتفاعات بسیار پایینتری نسبت به هواپیما برسد و اطلاعاتی را جمعآوری کند که در غیر این صورت نمیتوانستیم به دست آوریم.»
P-3s و G-IV نقش بزرگی در جمعآوری اطلاعات در طول فصل طوفان بازی میکنند، اما خدمه Hurricane Hunter در تمام طول سال مشغول هستند و مأموریتهای دیگری را برای برنامههای تحقیقاتی جوی و آب و هوای سخت از طریق مرکز عملیات هواپیمای NOAA، مستقر در لیکلند، انجام میدهند. فلوریدا. خلبانان سپاه NOAA همچنین هواپیما را برای جمع آوری اطلاعات برای کمک به دانشمندان برای درک بهتر انواع مختلف شرایط آب و هوایی در سراسر جهان خارج می کنند.