فناوری فضایی

مخلوط کردن ریگولیت و پلیمر، وزن چاپ سه بعدی را کاهش میدهد

چاپ سه بعدی به فناوری حیاتی در اکتشافات فضایی تبدیل خواهد شد، هم به خاطر قابلیت ساخت تقریباً هر شیء، و هم به دلیل امکان استفاده حداقلی از منابع موجود در محل (in-situ).

توسط مونا علی اکبرخان افجه

گامی مهم برای تلسکوپ رومن: ناسا سپر محافظ در برابر خورشید را نصب کرد

در خردادماه، کارشناسان در مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا روند حیاتی نصب «سپر خورشیدی آرایه خورشیدی» را بر روی تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن آغاز کردند.

توسط مونا علی اکبرخان افجه

آیا فناوری امروز اجازه می‌دهد دنباله‌دار میان‌ستاره‌ای ATLAS را تعقیب کنیم؟

آیا می‌توانیم دنباله‌دار میان‌ستاره‌ای 3I/ATLAS را تعقیب کنیم؟

توسط مونا علی اکبرخان افجه

راز حرکت موشک ها در خلا فضا چیست؟

بالعکس سطح زمین که حرکت در آن به اعمال نیرو بر روی یک تکیه‌گاه وابسته است، در خلأ فضا چنین سطحی وجود ندارد.

توسط مهتاب جهاندار

فناوری ذخیره‌سازی سوخت بدون جوشش در مرحلهٔ آزمایش قرار گرفت

از نگاه مهندسی، فضا به‌طرز شگفت‌آوری گرم است.

توسط مونا علی اکبرخان افجه

استفاده از دوربین‌ها به‌عنوان ابزار علمی در ماموریت‌های آرتیمیس ۳ انجام می‌شود

سیستم‌های تصویربرداری که فضانوردان برنامه آرتیمیس ناسا می‌توانند در سطح ماه برای انجام علوم پیشگامانه و مستندسازی کارآمد استفاده کنند، چه چیزهایی هستند؟

توسط مونا علی اکبرخان افجه

چگونه می‌توان بادبان‌های خورشیدی را بهتر چرخاند؟

بادبان‌های خورشیدی؛ حرکت با نور، چالش هایی دارند.

توسط مونا علی اکبرخان افجه

چگونه “عضلات حبابی” به فضانوردان کمک می‌کنند روی پا بایستند؟

وقتی فضانوردان سرانجام به مریخ برسند، با چالشی منحصربه‌فرد روبه‌رو خواهند شد: راه رفتن و کار کردن در گرانشی که تنها ۳۷ درصدِ گرانش زمین است.

توسط مونا علی اکبرخان افجه

جهان پر از عدسی‌های طبیعی تلسکوپی است؛ تلسکوپ رومن از آن‌ها برای مطالعه ماده تاریک بهره خواهد گرفت

ما نمی‌دانیم ماده تاریک دقیقاً چیست، اما این باعث نمی‌شود ستاره‌شناسان از آن به نفع خود استفاده نکنند.

توسط مونا علی اکبرخان افجه

نمای نزدیک و بی‌سابقه از خورشید؛ تصاویری که نفس را بند می‌آورند

تلسکوپ‌های پیشرفته زمینی برای ثبت تصاویر واضح، به فناوری اپتیک تطبیقی (AO) متکی هستند.

توسط مونا علی اکبرخان افجه

آیا سیستم‌های رایانه‌ای در سفرهای میان‌ستاره‌ای دوام می‌آورند؟

آیا رایانه یک مأموریت میان‌ستاره‌ای می‌تواند عقل خود را حفظ کند؟

توسط مونا علی اکبرخان افجه

طرحی نو برای کیوب‌ستی جهت نظارت بر کل آسمان در طول موج فرابنفش پیشنهاد شده است

مشاهدات فرابنفش آسمان با ماهواره کوچک PhotSat انجام شد.

توسط مونا علی اکبرخان افجه

عکس‌های با کیفیت فوق‌العاده بالا از خورشید، جزئیات خیره‌کننده‌ی طوفان‌های خورشیدی را نشان دادند

تکنیک‌های پیشرفته بازیابی تصویر برای نخستین بار موفق به بازسازی نماهایی از خورشید با وضوح تصویری 8K شده‌اند.

توسط مونا علی اکبرخان افجه

شبیه‌سازی شگفت‌انگیز ابررایانه، نمایی بی‌سابقه از فضای میان ستارگان ارائه می‌دهد

مدلی نوآورانه از یک ابررایانه نشان می‌دهد که میدان‌های مغناطیسی چگونه جریان آشوبناک ذرات باردار را در فضا شکل می‌دهند.

توسط مونا علی اکبرخان افجه

حرکت به‌سوی فضا با کیوب‌ست‌ها؛ بازدید از اجرام نزدیک زمین ممکن می‌شود

در سال‌های اخیر، بشر موفق به بازدید از چندین سیارک نزدیک به زمین (NEA) شده است؛ از جمله ریوگو (با مأموریت هایابوسا۲) و دیدیموس (با مأموریت DART). با این حال، برای دستیابی به اطلاعات مفیدتر درباره این دسته از بیش از ۳۷٬۰۰۰ جرم فضایی، نیازمند مأموریت‌های بیشتری هستیم. کیوب‌ست‌ها به دلیل بهره‌گیری از قطعات آماده و اندازه کوچک، گزینه‌ای مناسب برای چنین برنامه اکتشافی به نظر می‌رسند. اما سؤال اینجاست: این ماهواره‌های کوچک چگونه می‌توانند به مکان سیارک‌ها برسند با توجه به محدودیت‌های موجود در ظرفیت پیشرانش و بار مفیدشان؟ این موضوع محور مقاله‌ای جدید از آلساندرو کوارتا از دانشگاه پیزا است. او در این مقاله به برنامه‌ریزی مسیر برای کیوب‌ست‌ها با استفاده از ترکیب‌های مختلف موتور یونی پرداخته است. طبق یافته‌های او، بسیاری از سیارک‌های نزدیک زمین تنها با قرارگیری کیوب‌ست در مدار خورشیدمرکزی و انتظار برای عبور سیارک، قابل دستیابی هستند. اغلب این سیارک‌ها مدارهایی بیضوی دارند، به این معنا که در هر گردش دو بار از یک مدار مرجع عبور می‌کنند، در نقاطی که "نقاط گره‌ای" نام دارند. ایده اصلی مقاله آن است که کیوب‌ست در نقطه گره‌ای منتظر عبور سیارک باشد، بدون اینکه نیاز به صرف سوخت برای تعقیب آن داشته باشد؛ چیزی شبیه به یک "عبور نزدیک" بدون تلاش برای رسیدن مستقیم. برای رسیدن به این نقاط گره‌ای، کیوب‌ست به شاهکار فناوری مدرن یعنی موتور یونی متکی است. در این پژوهش، موتور یونی BIT-3 RF ساخت شرکت Busek در ماساچوست مورد بررسی قرار گرفته؛ نخستین موتور یونی شبکه‌ای با سوخت ید که در سال1394 معرفی شد. این موتور به‌دلیل مستندات فنی دقیق، انتخاب مناسبی برای مدل‌سازی بوده است. یکی از متغیرهای مهم بررسی‌شده، تعداد موتورهای BIT-3 RF استفاده‌شده در سامانه پیشرانش است. یافته‌ها نشان دادند که هرچند استفاده از سه موتور رسیدن به نقطه ملاقات را سریع‌تر می‌کند، اما این کار نیازمند جرم بیشتر برای…

توسط مونا علی اکبرخان افجه