‘همیشه برنامه های پشتیبان تهیه کنید.’
استارلاینر بوئینگ بیش از ۶۰ روز از اولین مأموریت خدمه خود می گذرد، یک پرواز آزمایشی که فضانوردان ناسا بوچ ویلمور و سونی ویلیامز را به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) فرستاد.
قرار بود این پرواز فقط ۱۰ روز یا بیشتر طول بکشد، اما پنج رانشگر از ۲۸ پیشران سیستم کنترل واکنش استارلاینر به طور غیرمنتظره ای در پیش از اتصال آن به ایستگاه فضایی بین المللی در ۱۷ خرداد رفتار نادرست داشتند. بوئینگ و ناسا از آن زمان در تلاش هستند تا بفهمند چه اتفاقی افتاده است، و اینکه آیا Starliner می تواند با خیال راحت ویلمور و ویلیامز را به زمین بازگرداند یا خیر.
استارلاینر برای خروج از ISS در مواقع اضطراری رتبه بندی شده است. این آژانس در طی یک جلسه توجیهی در روز چهارشنبه (۱۷ مرداد) گفت، اما ماهها آزمایش زمینی و فضایی با پیشرانههای استارلاینر هنوز به تعداد کافی در هیئت کنترل برنامه ناسا به سیستم پیشرانه اعتماد نکرده است. (به نظر می رسد گرمای بیش از حد پیشرانه ها مسئله اصلی باشد، اما همه در مورد درجه یا علل یا خطر آن توافق ندارند.)
بنابراین گزینه های مختلفی روی میز است. یکی از آنها این است که پرتاب بعدی ایستگاه فضایی بینالمللی – Crew-9 اسپیسایکس – را به جای چهار فضانورد به دو فضانورد تقدیم کنیم تا در سال آینده، فضانوردان استارلاینر در خدمه دراگون آن مأموریت باز شود. (بالا بردن Crew-9 فقط پنج هفته به ۳ مهر به تعویق افتاد، تا حدی برای اینکه این گزینه باز بماند.)
یا فضانوردان Starliner ممکن است زیر چهار صندلی اژدهای خدمه-۸ فشرده شوند و به آن فضانوردانی بپیوندند که در حال حاضر در ایستگاه فضایی بینالمللی هستند و به خانه خود میروند که به زودی در راه است. اگرچه وضعیت Starliner غیرعادی است، اما اولین باری نیست که ناسا از SpaceX میخواهد تا افراد بیشتری را در طول یک ماموریت در حال انجام بپذیرد.
Crew Dragon می تواند بیش از چهار نفر را در خود جای دهد. نسخه ای از فضاپیما که در ماه می ۲۰۱۴ برای عموم منتشر شد، آن را با هفت صندلی نشان می دهد. به گزارش Spaceflight Now، ناسا در سال ۲۰۱۹ درخواست تغییر به چهار صندلی را به دلیل زاویه نصب کرد، زیرا مقامات نگران نیروهای g بر روی فضانوردان در هنگام فرود بودند.
مقامات آژانس در جلسه توجیهی روز چهارشنبه گفتند، از آنجایی که ناسا فضاپیماهای بیشتری را در ایستگاه فضایی بینالمللی دریافت میکند، به دنبال گزینههای متعددی برای بالا و پایین بردن افراد به روشهای متفاوتی نسبت به فضاپیمایی است که با آن وارد شدهاند.
این چشم انداز در اواخر سال ۲۰۲۲ مورد توجه قرار گرفت، زمانی که یک فضاپیمای روسی سایوز لنگرگاه باعث نشت مایع خنک کننده شد و توانایی آن برای بازگشت به خانه با فضانوردان را فلج کرد (اما نه کاملاً از کار انداخت). خوشبختانه در آن زمان یک نسخه پشتیبان به شکل Crew Dragon وجود داشت.
سایوز تنها سفری بود که بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ پس از بازنشستگی شاتل فضایی ناسا به ایستگاه فضایی بینالمللی رفت و آمد میکرد. اما آژانس بودجه توسعه Crew Dragon و Starliner را با هدف بازگرداندن قابلیتهای پرواز فضایی مداری خدمه به خاک ایالات متحده تامین کرد.
SpaceX اولین خدمه خود را در سال ۲۰۲۰ پس از یک آزمایش پرواز بدون خدمه به پرواز فرستاد، در حالی که Starliner پس از دو پرواز آزمایشی بدون خدمه به ایستگاه فضایی بین المللی – یکی در سال ۲۰۱۹ و دیگری در سال ۲۰۲۲ – و چندین تاخیر در توسعه، در اولین ماموریت فضانوردی خود است.
دانا وایگل، مدیر برنامه ISS در کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: نشت مایع خنک کننده سایوز چیزهای زیادی به ما آموخت. ‘ما همیشه از ناهنجاریها در ایستگاه هواپیما محافظت کردهایم. اما شما میتوانید هر تعداد ناهنجاری را روی خودروی خدمه نیز داشته باشید، چه برخورد ریز شهابسنگ یا هر چیز دیگری. بنابراین، برای ما هوشمندتر است که همیشه برنامههای پشتیبان تهیه کنیم. ‘
تا اینکه چند ماه بعد یک سایوز تازه تولید شده به ایستگاه رسید، ناسا و اسپیس ایکس با هم طرحی را برای نصب روکش صندلی سایوز در قسمت بار دراگون، زیر چهار صندلی ارائه کردند. این به فرانک روبیو فضانورد ناسا اجازه داد تا در صورت نیاز به تخلیه از ایستگاه فضایی بینالمللی به خانه سفر کند. (دو خدمه روسی روبیو مجاز به سوار شدن به خانه در سایوز با مایع خنک کننده بودند، زیرا دو فضانورد فضای داخلی فضاپیما را کمتر از سه نفر گرم می کردند.)
وایگل گفت، سفارشات جدید اسپیس ایکس در تابستان امسال تا حدی به دلیل درسهایی است که در مورد نصب روکش صندلی برای روبیو آموختهایم.
او گفت: ‘آنچه که ما بعد از آن متوجه شدیم این است که در حالت ایده آل، ما روکش صندلی سایوز را نخواهیم گرفت و آن را جابجا نمی کنیم. آسیب پذیر است.’ راه حل جدید اسپیس ایکس از یک فوم برای محافظت از فضانوردان بازگشتی در پالت بار استفاده می کند که ‘انعطاف پذیری بسیار بیشتری به ما می دهد و روکش صندلی سایوز را در معرض خطر قرار نمی دهد.’
استیو استیچ، مدیر برنامه خدمه تجاری ناسا، گفت: طرح اضطراری سایوز یکی از سه دستور کاری است که اسپیس ایکس اخیراً بر روی آن اجرا کرده است. دو دستور کار دیگر به طور مستقیم به وضعیت Starliner مربوط می شود.
در یک سناریو، دو فضانورد در Crew-9 با ‘یک بالاست فلزی’ در دو صندلی باقی مانده به فضا پرتاب می شوند، با این بالاست که مرکز ثقلی مشابه یک جفت فضانورد طراحی شده است. پس از آن بالاست برای ویلیامز و ویلمور برداشته می شود تا در فوریه ۲۰۲۵، زمانی که خدمه-۹ به زمین بازگردد، با اژدها به خانه بازگردند.
سناریوی دوم شامل بازگشت Crew-8 با چهار فضانورد خود با ‘حداکثر سه خدمه’ در پالت باری آن است. دو صندلی برای فضانوردان استارلاینر و سومین – در صورت لزوم – برای فضانورد ناسا، تریسی دایسون، که در ماه مارس گذشته با سایوز به ایستگاه فضایی بینالمللی پرواز کرد، خواهد بود. تاکنون، همه نشانهها حاکی از آن است که او طبق برنامهریزیشده با سایوز به خانه بازخواهد گشت، اما ناسا اعلام کرد که در صورت بروز احتمالی همه گزینهها را باز نگه میدارد.
استیچ گفت که چنین ‘برنامه ریزی اضطراری’ یک دوره کاری عادی در ناسا است، حتی در غیاب یک رویداد متبلور مانند نشت مایع خنک کننده سایوز یا مشکلات فعلی استارلاینر. او گفت: ما فکر میکنیم اکنون کل آبنما را از نظر راههای ممکن برای جابهجایی اعضای خدمه در دراگون تحت پوشش قرار دادهایم، و افزود که وقتی استارلاینر خدمههای عملیاتی را حمل میکند، ممکن است روزی همان عملکرد را برای فضانوردان اسپیس ایکس انجام دهد.
استیچ تاکید کرد که این طرح های پشتیبان لزوماً نشان نمی دهد که SpaceX جایگزین Starliner خواهد شد. او گفت: ‘کاری که ما انجام دادهایم کاملاً قابل برگشت است. میتوانیم طبق برنامهریزیشده با Crew-9 پرواز کنیم، همانطور که سالها برنامهریزی کردهایم […] یا میتوانیم با دو خدمه پرواز کنیم.’
مانیفست فعلی خدمه-۹ فرمانده زنا کاردمن، خلبان نیک هیگ، متخصص ماموریت استفانی ویلسون و متخصص ماموریت الکساندر گوربونوف است. کاردمن، هیگ و ویلسون همگی با ناسا هستند و گوربونوف یک فضانورد با روسکوسموس است.
وایگل به خبرنگاران گفت که ناسا هنوز آماده نیست که در صورت نیاز، مشخص کند کدام خدمه از Crew-9 خارج خواهند شد. در مورد این که فضانوردان آواره در آینده به کدام ماموریت ملحق خواهند شد: ‘ما به مانیفست های آینده نگاه خواهیم کرد و فقط خواهیم دید که چه چیزی برای کل خدمه تکمیل می شود.’