اسپیسایکس این هفته یک آزمایش «آتش ایستا» روی مرحلهی بالایی فضاپیمای استارشیپ انجام داد تا آمادهسازیها برای نهمین پرواز آزمایشی این ابرراکت را ادامه دهد.
این شرکت پیشتر نیز موتور بوستر سوپر هِوی مربوط به پرواز ۹ را با موفقیت آزمایش کرده بود.
آزمایش اخیر در سایت استاربِیس در جنوب تگزاس انجام شد، جایی که اسپیسایکس یکی از شش موتور رَپتور این مرحلهی بالایی به ارتفاع ۵۲ متر را روشن کرد تا «احتراق در فضا» را شبیهسازی کند. اسپیسایکس روز پنجشنبه (۱ مه) با انتشار تصویری و ویدیویی کوتاه در شبکهی اجتماعی ایکس، خبر این آزمایش را اعلام کرد.
بر اساس گزارش سایت NASASpaceflight.com، اسپیسایکس در همان روز پنجشنبه همچنین یک آزمایش «آتش ایستا» با شش موتور روی مرحلهی بالایی پرواز ۹ انجام داده، اگرچه هنوز در مورد این آزمایش اطلاعرسانی رسمی نکرده است.
استارشیپ با ارتفاع ۱۲۳ متر، بزرگترین و قدرتمندترین راکتی است که تاکنون ساخته شده است. این راکت شامل دو مرحله است: بوستر غولپیکر سوپر هِوی و مرحلهی بالایی که بهطور ساده «شیپ» (Ship) نامیده میشود. هر دو مرحله بهگونهای طراحی شدهاند که بهطور کامل و سریع قابل استفادهی مجدد باشند. نیروی پیشران هر دو بخش را موتورهای جدید رَپتور تأمین میکنند: شش موتور برای شیپ و ۳۳ موتور برای سوپر هوی.
استارشیپ تاکنون هشت پرواز آزمایشی انجام داده که دو مورد از آنها در سال ۱۴۰۳ بودهاند. پروازهای ۷ و ۸ که بهترتیب در ۲۷ دی ۱۴۰۳ و ۱۶ اسفند ۱۴۰۳ انجام شدند، تا حدی موفقیتآمیز بودند. در هر دو مورد، سوپر هوی مأموریت خود را انجام داد و به استاربیس بازگشت، جایی که توسط بازوهای مکانیکی برج پرتاب موسوم به «چاپاستیک» (Chopstick) گرفته شد.
اما مرحلهی بالایی (Ship) کمتر از ۱۰ دقیقه پس از پرتاب منفجر شد و قطعات آن بر مناطقی در مسیر پرواز مانند جزایر ترکس و کایکوس و باهاما سقوط کرد.
طبق اعلام اسپیسایکس، در پرواز ۹ از همان بوستر پرواز ۷ استفاده خواهد شد. این شرکت ماه گذشته یک آزمایش «آتش ایستا» روی این بوستر انجام داد تا آن را برای پرتاب بعدی آماده کند. این بار از ۲۹ موتور رَپتوری که در پرواز ۷ بهکار رفته بودند، مجدداً استفاده خواهد شد.
شرکت اسپیسایکس با اجرای آزمایشهای مکرر بر روی سامانه فضایی استارشیپ، از جمله تست آتش ساکن مرحلهی بالایی در هفتهی گذشته، نشان داده که بهطور جدی در مسیر توسعهی یک راکت غولپیکر، کاملاً قابل بازیابی و چندبارمصرف گام برمیدارد. این سامانه که شامل بوستر «سوپر هِوی» و مرحلهی بالایی «شیپ» است، از موتورهای رپتور بهره میبرد و توانایی بازگشت و استفادهی مجدد از اجزای خود را در پروازهای پیشین بهصورت جزئی اثبات کرده است. اگرچه در دو پرواز اخیر مرحلهی بالایی تنها چند دقیقه پس از پرتاب از بین رفت، اما اسپیسایکس با تحلیل این شکستها، روند آزمایش و توسعه را بدون وقفه ادامه داده و در پرواز نهم، قرار است از بوستری استفاده کند که پیشتر در پرواز هفتم پرتاب شده بود. این روند نشان میدهد که اسپیسایکس نهتنها در فناوری راکتسازی پیشرو است، بلکه با رویکرد آزمونمحور، به تحقق چشمانداز سفرهای فضایی بلندمدت و بینسیارهای نزدیکتر میشود.