استارتآپ پیشران موشک Ursa Major اعلام کرد که آزمایشهای زمینی موتور مایع جدیدی را که با بودجه نیروی هوایی ایالات متحده در حال توسعه است، با موفقیت به پایان رساند.
جو لاورینتی، بنیانگذار و مدیر اجرایی، به خبرنگاران گفت:
آزمایشهای آتش داغ موتور دراپر، که در تأسیسات این شرکت در برتود، کلرادو انجام شد، طراحی اولیه را تأیید کرد. موتور سیکل بسته کاتالیست ۴۰۰۰ پوندی بیش از ۵۰ بار در ماه مارس مشتعل شد و هر شلیک چند ثانیه به طول انجامید.
یک آتش سوزی داغ تنها یک مرحله از فرآیند توسعه است و قبل از اینکه دریپر برای پرواز آماده شود، باید آزمایش های بیشتری با چندین موتور انجام شود. لاورینتی گفت: ‘ما انتظار داریم سال آینده جواز حضور داشته باشیم.’
این شرکت طبق قراردادی که سال گذشته منعقد شد، یک پایه آزمایشی مخصوص دریپر را با بودجه آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی ساخت.
سوخت برای ذخیره سازی راحت تر انتخاب شده است
موتور دریپر از ترکیب سوخت پراکسید نفت سفید غیر برودتی استفاده می کند که در مقایسه با موتورهایی که از اکسیژن مایع استفاده می کنند، راه حل ذخیره سازی ساده تری را ارائه می دهد. سوختهای غیر برودتی در دمای اتاق به صورت مایع باقی میمانند و میتوانند برای برخی از برنامههای پیشرانه در فضا مانند فرودگرهای قمری که در آن پیشرانهها باید برای مدت زمان طولانی ذخیره شوند، مفید باشند.
Laurienti گفت: «دریپر ویژگیهای قابل ذخیرهسازی یک موتور موشک جامد را با کنترل فعال دریچه گاز و برد دریچه گاز یک موتور مایع ترکیب میکند و مانورپذیری و انعطافپذیری لازم برای دفاع مافوق صوت را فراهم میکند.»
برای چیزهایی مانند رهگیرهای مافوق صوت پاسخگو، به توانایی پرواز در یک لحظه نیاز دارید. بنابراین انتخاب پیشران ما این بود که این کار را در عین حفظ عملکرد انجام دهد.»
او توضیح داد که معماری چرخه بسته به این معنی است که نفت سفید را می توان به طور کامل خاموش کرد و موتور می تواند با تجزیه پراکسید هیدروژن یا با پراکسید و نفت سفید کار کند. دریپر می تواند کمتر از ۱۰ درصد حداکثر توان را کاهش دهد که برای کاربردهایی مانند فاز ترمینال در مافوق صوت یا فرود بر روی سطح غیر زمینی واقعاً خوب است.
یکی دیگر از محصولات Ursa Major – موتور هدلی با اکسیژن مایع و نفت سفید با رانش ۵۰۰۰ پوندی – برای اولین بار در ماه مارس پرواز کرد تا یک وسیله نقلیه آزمایشی مافوق صوت Stratolaunch را تامین کند.
Laurienti گفت Draper مشتریانی را هدف قرار داده است که به دنبال توسعه اهداف آزمایشی هستند که تهدیدات مافوق صوت را شبیه سازی می کنند. این موتور همچنین برای کاربردهای فضایی مانند وسایل نقلیه انتقال مداری که نیاز به مانورهای ضربه ای بالا یا قرار دادن مداری در فضای سیسلونار دارند ارائه خواهد شد.
او گفت که Ursa Major در حال مذاکره با شرکای احتمالی برای پروازهای آزمایشی موتور Draper در سال ۲۰۲۶ است.