فضانوردان ناسا سونی ویلیامز و بوچ ویلمور بیش از آنچه که برنامه ریزی کرده بودند در ایستگاه فضایی بین المللی حضور داشتند.
این دو با سفینه فضایی استارلاینر بوئینگ به فضا پرواز کردند و آن را به عنوان اولین مسافر انسانی خود در تاریخ ۵ ژوئن آزمایش کردند.
آنها قرار بود هشت روز در ایستگاه بمانند، سپس به خانه برگردند تا ناسا بتواند سفینه فضایی را تأیید کند و به طور منظم از آن استفاده کند.
با این حال، مدت کوتاهی پس از رسیدن آنها به فضا، فضاپیمای بوئینگ شروع به اشتباه کرد. آنها از آن زمان در ایستگاه فضایی بینالمللی بودهاند، در حالی که ناسا و بوئینگ عیبیابی میکنند و اصرار دارند که فضانوردان «سرگردان نشدهاند».
در یک تماس کوتاه با خبرنگاران در روز چهارشنبه، ویلیامز و ویلمور در نهایت نظر خود را در مورد وضعیت به اشتراک گذاشتند و توضیح دادند که فهمیدن مشکلی در سفینه فضایی آنها چگونه است.
آنچه فضانوردان در پرواز با یک سفینه فضایی پر زرق و برق تجربه کردند
ویلمور گفت: ‘پرتاب دیدنی بود. منظورم این است که واقعا شگفت انگیز است.’
فضانوردان در حالی که موشک در جو غرش می کرد به صندلی های خود فشار داده شدند، سپس با لغزش استارلاینر به مدار، تسکین گرانش میکرو را تجربه کردند.
ویلمور گفت: سپس، در فضا، آنها شروع به بررسی قابلیت های عملیاتی سفینه فضایی کردند و ‘به طرز باورنکردنی خوبی عمل کرد.’
فضانوردان از مقیاس ۱ (بهترین) تا ۱۰ (بدترین) برای ارزیابی کیفیت عملکرد فضاپیما استفاده می کنند. ویلمور گفت که قبلا هرگز امتیاز ۱ نداده است، ‘اما من وسوسه شدم.’
او افزود: واقعاً شگفتانگیز بود، دقتی که این فضاپیما داشت تا روز دوم مأموریت.
با نزدیک شدن به ایستگاه فضایی، یکی از رانشگرهای ۲۸ سیستم کنترل واکنش (RCS) استارلاینر به طور غیرمنتظره ای خاموش شد. سپس دیگری آفلاین شد.
ویلمور گفت: ‘می توان گفت که نیروی رانش، کنترل و قابلیت کاهش یافته است. کیفیت هندلینگ یکسان نبود.’
در حالی که تیم های زمینی در حال عیب یابی بودند، فضانوردان بیش از یک ساعت کنترل دستی را در دست گرفتند. در نهایت، پنج رانشگر RCS به طور غیرمنتظره ای خاموش شدند. ویلمور گفت، آنها چند پیشران را به عقب برگرداندند، اما همه چیز مثل قبل نبود.
ویلمور گفت: «از آن نقطه به بعد، میتوان گفت که نیروی رانش کاهش یافته است»، اگرچه در آن زمان نمیدانستند چرا.
با این حال، زمانی که زمان لنگر انداختن به ایستگاه فضایی فرا رسید، جایی که تنها چند اینچ فضا برای خطا وجود داشت، سفینه فضایی کار را انجام داد.
ویلمور گفت: «استارلاینر درست پایین آمد – در حالت خودکار در این مرحله – دقیقاً از وسط، حتی با پیشرانههای تخریبشده، که دانستن آنچه اکنون میدانیم واقعاً چشمگیر بود.
سفینه فضایی بوئینگ چه مشکلی دارد
ناسا همچنین پنج نشتی در منبع هلیوم Starliner که برای تحت فشار قرار دادن سیستم پیشرانش استفاده می شود، کشف کرده است.
ناسا در تلاش است تا تمام مسائل مربوط به فضاپیما را درک کند و اطلاعات بیشتری را برای اطمینان از ایمن بودن سفر برگشت به دست آورد. مهندسان در حال آزمایش یک رانشگر RCS در تأسیسات آزمایشی White Sands ناسا در نیومکزیکو هستند و سعی می کنند مشکلات غیرمنتظره ای را که در اواسط پرواز به وجود آمد تکرار کنند و اطمینان حاصل کنند که رانشگرها در سفر برگشت عملکرد خوبی خواهند داشت.
در این میان، ویلمور و ویلیامز مشغول کار بر روی آزمایشها و تعمیر و نگهداری ایستگاه با فضانوردان دیگر در ایستگاه فضایی بودهاند.
ویلیامز گفت: ‘ما کاملاً در اینجا مشغول بوده ایم و دقیقاً در خدمه ادغام شده ایم.’ تقریباً هفتهای یکبار به استارلاینر میپریم و با تیم کنترل خود در آنجا صحبت میکنیم و تمام نکات ظریفی را که آنها به سختی روی زمین کار میکنند، بررسی میکنیم.
بوئینگ مدام عقب می ماند
ناسا از بوئینگ میخواهد که Starliner را تحت آزمایشهای گسترده قرار دهد تا مسائلی از این قبیل را کشف کند. علاوه بر آزمایش زمینی، سفینه فضایی مجبور شد یک ماموریت بدون خدمه به ایستگاه فضایی بفرستد.
اولین تلاش هرگز به ایستگاه فضایی نرسید و چندین شکست را تجربه کرد، اما در نهایت، در یک تلاش بدون خدمه بعدی، Starliner به ایستگاه فضایی بینالمللی رسید.
این ماموریت خدمه ای با ویلیامز و ویلمور قرار است آخرین آزمایشی باشد که فضاپیما را برای ماموریت های معمولی فضانوردان تایید کند و فضانوردان انتظار دارند برخی از نقص ها را کشف کنند.
نشتها و خرابیهای رانشگر جدیدترین مشکلی است که بوئینگ در طول سالها با فضاپیمای خود با آن مواجه شده است و همین امر باعث شده است که آن را به مراتب از رقیب اسپیس ایکس عقبتر بگذارد.
خدمه دراگون اسپیس ایکس در یک جدول زمانی مشابه از طریق همان برنامه ناسا به عنوان Starliner توسعه داده شد، اما آزمایشات و صدور گواهینامه ناسا را در سال ۲۰۲۰ به پایان رساند. از آن زمان تاکنون مردم را به ایستگاه فضایی پرواز می دهد.
هنوز مشخص نیست که مسائل جدید چگونه بر توانایی بوئینگ برای وارد کردن فضاپیمای خود به چرخش ایستگاه فضایی معمولی تأثیر می گذارد. با این حال، ویلمور و ویلیامز ابراز اطمینان کردند.
ویلیامز گفت: «ما واقعاً از قرار دادن افراد بیشتری در فضاپیما پس از بازگشت و بررسی همه مسائلی که قبلاً پیدا کردهایم، راضی هستیم.
این مقاله در اصل توسط Business Insider منتشر شده است.