اسپیس نوتااسپیس نوتااسپیس نوتا
  • صفحه اصلی
  • فناوری فضایی
    فناوری فضایینمایش بیشتر
    چگونه بادبان‌های خورشیدی تاشو بازگشت به جو را آسان می‌کنند
    چگونه بادبان‌های خورشیدی تاشو بازگشت به جو را آسان می‌کنند
    ۲۴ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۰۰
    قابلیت HWO را برای آشکارسازی دنیای‌های شبیه زمین شبیه‌سازی می‌کنیم
    قابلیت HWO را برای آشکارسازی دنیای‌های شبیه زمین شبیه‌سازی می‌کنیم
    ۹ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۰۰
    RISTRETTO پرده از جو، مدار و میزان بازتاب پروکسیما b برمی‌دارد
    RISTRETTO پرده از جو، مدار و میزان بازتاب پروکسیما b برمی‌دارد
    ۶ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۰۰
    گله‌ای از ربات‌های گیاه‌وار، مریخ را زیر پا می‌گذارند
    گله‌ای از ربات‌های گیاه‌وار، مریخ را زیر پا می‌گذارند
    ۵ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۰۰
    این فیزیک موشک نیست… این دنیای علم مواد است!
    این فیزیک موشک نیست… این دنیای علم مواد است!
    ۴ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۰۰
  • ماموریت‌های فضایی
    • ماموریت‌های دولتی
    • ماموریت‌های خصوصی
  • نجوم و کیهان‌شناسی
    • ستاره‌ها و سیارات
    • تصاویر فضایی
    • پژوهش‌های علمی
    • دانستنی های علمی
  • محیط زیست و زمین‌شناسی
    • تغییرات اقلیمی
    • زمین‌لرزه‌ها
    • آتشفشان‌ها
خواندن: هواپیمای فضایی اسرارآمیز X-37B مانورهای ‘اولین نوع’ را در مدار آزمایش می کند
به اشتراک بگذارید
اسپیس نوتااسپیس نوتا
  • فناوری فضایی
  • ماموریت‌های فضایی
    • ماموریت‌های دولتی
    • ماموریت‌های خصوصی
  • نجوم و کیهان‌شناسی
    • ستاره‌ها و سیارات
    • تصاویر فضایی
    • پژوهش‌های علمی
    • دانستنی های علمی
  • محیط زیست و زمین‌شناسی
    • تغییرات اقلیمی
    • زمین‌لرزه‌ها
    • آتشفشان‌ها
ما را دنبال کنید
پژوهش‌های علمی

هواپیمای فضایی اسرارآمیز X-37B مانورهای ‘اولین نوع’ را در مدار آزمایش می کند

خودروی آزمایشی مداری X-37B (OTV) از اولین پرواز خود در سال 1389 در هاله ای از ابهام قرار داشت.

هواپیمای فضایی اسرارآمیز X-37B مانورهای 'اولین نوع' را در مدار آزمایش می کند
رندر هنرمند X-37B در حال انجام یک مانور ترمز هوا با استفاده از کشش جو زمین. (فضای بوئینگ)
توسط مونا علی اکبرخان افجه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۰
6 دقیقه مطالعه

خودروی آزمایشی مداری X-37B (OTV) از زمان اولین پرواز خود در سال ۱۳۸۹ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این هواپیمای فضایی قابل استفاده مجدد که توسط بوئینگ طراحی شده و تحت مدیریت نیروی فضایی ایالات متحده (USSF) قرار دارد، برای انجام عملیات در مدار پایین زمین (LEO) طراحی شده است. ارتفاع این مدار بین ۲۴۰ تا ۸۰۰ کیلومتر (۱۵۰ تا ۵۰۰ مایل) بالاتر از سطح زمین است و هدف آن آزمایش فناوری‌های وسایل نقلیه قابل استفاده مجدد است که از اهداف بلندمدت فضایی پشتیبانی می‌کند.

در ۸ دی ۱۴۰۲، X-37B هفتمین ماموریت خود (OTV-7) را آغاز کرد و طبق گزارش‌ها در حال آزمایش اثرات تشعشعات فضایی و فناوری‌های آگاهی دامنه فضایی (SDA) است.

به عنوان بخشی از این ماموریت، X-37B به زودی یک سری مانورهای جدید را برای تغییر مدار خود به دور زمین آغاز خواهد کرد. این مانورها شامل وارد کردن فضاپیما به جو فوقانی زمین برای کاهش سرعت و کاهش مدار آن بدون صرف سوخت زیاد است – تکنیکی که به عنوان ‘ترمز هوا‘ شناخته می‌شود.

این نخستین بار است که X-37B چنین مانوری را انجام می‌دهد و به آن کمک می‌کند تا از شناسایی توسط کشورهای بالقوه متخاصم فرار کند و در ماموریت‌های آینده، گذرهای ناشناخته‌ای از روی زمین انجام دهد.

بر اساس بیانیه USSF، این مانور جدید به شش ماموریت موفقیت‌آمیز در LEO و همچنین درس‌های آموخته‌شده از ماموریت‌های گذشته به ماه و مریخ وابسته است. در سال ۱۳۷۵، مدارگرد مریخ Global Surveyor (MGS) از صفحات خورشیدی خود به عنوان ‘بال’ برای کنترل عبور از اتمسفر بالای مریخ و پایین آوردن مدار آن استفاده کرد.

به‌تازگی، ترمز هوا توسط ادیسه مریخ در سال ۱۳۷۹، مدارگرد شناسایی مریخ در سال ۱۳۸۴ و مدارگرد ردیابی گاز اگزومارس ESA در سال‌های ۱۳۹۵-۱۳۹۶ استفاده شده است.

فرانک کندال، وزیر نیروی هوایی، گفت: این سری جدید و کارآمد از مانورها تعهد نیروی فضایی به دستیابی به نوآوری پیشگامانه را در حین انجام مأموریت‌های امنیت ملی در فضا نشان می‌دهد.

رئیس عملیات فضایی، ژنرال افزود: «این اولین مانور X-37B یک نقطه عطف فوق‌العاده مهم برای نیروی فضایی ایالات متحده است زیرا ما به دنبال گسترش استعداد و توانایی خود در این حوزه چالش‌برانگیز هستیم.» ژن شانس سالتزمن گفت: ‘موفقیت گواهی بر فداکاری و پشتکار تیم است.’

فراتر از این آزمایش‌ها، اطلاعات بسیار کمی درباره قابلیت‌ها و هدف X-37B وجود دارد. با این حال، در طول مجمع امنیت آسپن در سال ۱۳۹۷، وزیر سابق نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) هیدر ویلسون توضیح داد که چگونه قابلیت‌های X-37B به آن اجازه می‌دهد از شناسایی جلوگیری کند و گفت:

[X-37B] بسیار جذاب است [زیرا] می‌تواند مداری را انجام دهد که شبیه یک تخم‌مرغ است و وقتی به زمین نزدیک است، آنقدر به جو نزدیک می‌شود که به جایی که هست بپیچد. این بدان معناست که دشمنان ما این کار را نمی‌کنند. می‌دانیم – و این در آن طرف زمین از دشمنان ما اتفاق می‌افتد – که در مرحله بعدی قرار است پیش بیاید و ما می‌دانیم که این امر آنها را دیوانه می‌کند و من واقعاً از این بابت خوشحالم.

همان‌طور که جاناتان مک داول – ستاره‌شناس و اخترفیزیکدان در مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان – در مصاحبه‌ای به Military.com گفت:

نظرات ویلسون ممکن است بر روی یک قابلیت مرتبط با مدار محرمانه قبلی روشن کند. فرو رفتن در جو باعث تغییر در زمان‌بندی بعدی می‌شود. بنابراین پیش‌بینی‌های [ردیاب‌ها] خاموش است و [آنها] باید دوباره آن را جستجو کنند، حتی یک تغییر زمان برای [دشمنان] کار بیشتری می‌کند تا اینکه فقط بتوانند از پیش‌بینی مداری موجود استفاده کنند.

هنگامی که مانور ترمز هوا کامل شد، X-37B آزمایشات و آزمایشات خود را تا زمانی که انجام شود از سر می‌گیرد. همان‌طور که USSF قبل از پرتاب ماموریت OTV-7 نشان داد، این آزمایش‌ها شامل عملیات در رژیم‌های مداری جدید، آزمایش با فناوری‌های SDA آینده و بررسی اثرات تشعشع بر دانه‌های گیاهان ارائه‌شده توسط ناسا – آزمایش ‘Seeds-2’ است.

این فضاپیما همچنین برخی از اجزای ماژول خدماتی خود را طبق استانداردهای شناخته شده برای کاهش زباله‌های فضایی پرتاب خواهد کرد. در این مرحله، وسیله نقلیه مانند شش ماموریت قبلی خود، از مدار خارج می‌شود و به زمین باز می‌گردد.

سوالات متداول

۱. X-37B چه نوع فضاپیمایی است؟

X-37B یک خودروی آزمایشی مداری است که توسط بوئینگ طراحی شده و برای عملیات در مدار پایین زمین (LEO) طراحی شده است.

۲. ماموریت X-37B چیست؟

ماموریت X-37B شامل آزمایش فناوری‌های فضایی و بررسی اثرات تشعشعات فضایی بر روی سیستم‌های مختلف است.

۳. مانور ترمز هوا چه کاربردی دارد؟

این مانور برای کاهش سرعت و مدار فضاپیما در جو فوقانی زمین بدون صرف سوخت زیاد استفاده می‌شود.

۴. X-37B چگونه از شناسایی جلوگیری می‌کند؟

X-37B با استفاده از مدارهای خاص و مانورهای غیرمنتظره می‌تواند از شناسایی توسط دشمنان جلوگیری کند.

منابع:sciencealert
این مقاله را به اشتراک بگذارید
Facebook Telegram
آواتار مونا علی اکبرخان افجه
توسط مونا علی اکبرخان افجه
دانشجوی دکتری ژئوفیزیک گرایش لرزه شناسی هستم. ژئوفیزیک به بررسی ابعاد زمین و اتفاقاتی مانند زلزله و لرزه هایی که توسط فعالیت انسان به‌وجود می‌آید، می پردازد. فعالیت در حوزه زمین و فضا از علاقه مندی ام است.
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

ستاره شناسان نشانه‌هایی از سیاره پنهان هم اندازه زمین در آن سوی نپتون را شناسایی کردند
ستاره شناسان نشانه‌هایی از سیاره پنهان هم اندازه زمین در آن سوی نپتون را شناسایی کردند
۲۴ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۶:۰۰
باد خورشیدی در یک رویداد نادر، دم دنباله‌دار لمون را قطع کرد
باد خورشیدی در یک رویداد نادر، دم دنباله‌دار لمون را قطع کرد
۲۴ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۵:۰۰
اسپیس ایکس پس از پایان آزمایش‌های استارشیپ V2، موشک V3 را با موتورهای رپتور ۳ در نظر دارد
اسپیس ایکس پس از پایان آزمایش‌های استارشیپ V2، موشک V3 را با موتورهای رپتور ۳ در نظر دارد
۲۴ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۴:۰۰
چگونه بادبان‌های خورشیدی تاشو بازگشت به جو را آسان می‌کنند
چگونه بادبان‌های خورشیدی تاشو بازگشت به جو را آسان می‌کنند
۲۴ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۰۰
چگونه سیاه‌چاله‌ها جت‌های قدرتمند نسبیتی تولید می‌کنند
چگونه سیاه‌چاله‌ها جت‌های قدرتمند نسبیتی تولید می‌کنند
۲۴ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۰۰

جدیدترین های تکنوتا

آنر مجیک ۸ مینی: گوشی پرچمدار جمع‌وجور سال آینده عرضه می‌شود
۲۴ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۳۰
آنر مجیک ۸ مینی: گوشی پرچمدار جمع‌وجور سال آینده عرضه می‌شود
عرضه گلکسی S26 اج لغو شده است، زیرا سامسونگ به خط تولید گوشی‌های فوق باریک پایان می دهد
۲۴ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۳۰
عرضه گلکسی S26 اج لغو شده است، زیرا سامسونگ به خط تولید گوشی‌های فوق باریک پایان می دهد
شیائومی رسماً مدل «پرو مکس» را در سری زیر پرچم‌دار ردمی K90 پرو مکس تأیید کرد
۲۴ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۰۹:۳۰
شیائومی رسماً مدل «پرو مکس» را در سری زیر پرچم‌دار ردمی K90 پرو مکس تأیید کرد

پربازدیدترین ها

فیزیکدانان توهم سرعت نزدیک به نور انیشتین را که ۷۰ سال پیش پیش‌بینی شده بود، بازسازی کردند
پژوهش‌های علمی
فیزیکدانان توهم سرعت نزدیک به نور انیشتین را که ۷۰ سال پیش پیش‌بینی شده بود، بازسازی کردند
۲۳ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۴:۰۰
حلقه‌هایی که در تاریکی راه شیری پنهان مانده‌اند
پژوهش‌های علمی
حلقه‌هایی که در تاریکی راه شیری پنهان مانده‌اند
۲۳ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۰۰
سفر فضایی پیری سلولی را تسریع می‌کند
پژوهش‌های علمی
سفر فضایی پیری سلولی را تسریع می‌کند
۲۲ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۶:۰۰
ردیابی جفت‌های سیاه‌چاله‌ای که کیهان را می‌لرزانند
پژوهش‌های علمی
ردیابی جفت‌های سیاه‌چاله‌ای که کیهان را می‌لرزانند
۲۲ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۰۰
اسپیس نوتا
دسترسی سریع
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • تبلیغات
  • لیست بعدا می خوانم
معرفی کوتاه

اسپیس نوتا منبع جامع اخبار و رویدادهای فضایی است که توسط نویسندگان متخصص در این زمینه تهیه می‌شود.

خانواده ما
اسپیس نوتا
تکنوتا
© 1403 کپی مطالب اسپیس نوتا تنها با لینک دادن به سایت امکان‌پذیر است.
  • نقشه سایت
  • تبلیغات