ناسا می گوید بوئینگ استارلاینر اولین ماموریت فضانوردی خود را تا تابستان پس از پرتاب در ۵ ژوئن برای پروازی که قرار بود ۱۰ روز باشد، تمدید خواهد کرد.
استارلاینر هم نشت هلیوم و هم مشکلات رانشگر را در حین اتصال در ۶ ژوئن با ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) تجربه کرد. این فضاپیما پایدار است و در مواقع اضطراری، بوئینگ و استرس رهبری ناسا، ایستگاه فضایی بینالمللی را ترک میکند. اما پس از آزمایش رانشگرها در فضا، ناسا و بوئینگ گفتند که می خواهند زمان بیشتری را برای درک علت اصلی صرف کنند.
مدیر برنامه خدمه تجاری ناسا، استیو استیچ، در جریان به روز رسانی زنده امروز (۲۸ ژوئن) با خبرنگاران گفت که یک کمپین آزمایشی به محض ۲ ژوئیه در مرکز آزمایش White Sands در نیومکزیکو برای تکرار نحوه استفاده از رانشگرها در طول پرواز آغاز می شود. آزمایش تقریباً دو هفته طول می کشد، اما این بستگی به آنچه پیدا می شود – و تجزیه و تحلیل بیشتری پس از آن مورد نیاز است. به این ترتیب، ناسا و بوئینگ هنوز تاریخ فرود استارلاینر را مشخص نکرده اند.
استیچ گفت: “تا زمانی که آزمایش را کامل نکنیم و درخت خطا را بررسی کنیم و سپس مسیر آن را بفهمیم، تاریخ خاصی را هدف قرار نمی دهیم”.
ماموریت آزمایشی پرواز خدمه ۱۰ روزه استارلاینر با فضانوردان ناسا، بوچ ویلمور و سونی ویلیامز، هر دو خلبان آزمایشی سابق نیروی دریایی ایالات متحده، یک مأموریت توسعهای است که در صورت بروز موارد غیرمنتظره در فضا، انعطافپذیری در آن تعبیه شده بود.
اتفاق غیرمنتظره در ۶ ژوئن در حین لنگر انداختن رخ داد، زیرا یک نشت ریز هلیوم و پنج رانشگر بد رفتار بر رویکرد نهایی استارلاینر به ایستگاه فضایی بینالمللی تأثیر گذاشت. ناسا اولین تلاش خود را برای لنگر انداختن برای اطمینان از آمادگی استارلاینر متوقف کرد، اما مجوز تلاش دوم را صادر کرد که باعث شد فضاپیما در مجموعه مداری پهلو بگیرد.
آزمایش و بررسی اضافی منبع هلیوم و پنج رانشگر (از ۲۸ رانشگر در سیستم کنترل واکنش) نشان داد که نشتی تثبیت شده است و بیشتر رانشگرها در حال بهبود هستند. با این حال، ناسا و بوئینگ تصمیم گرفتهاند به دلیل نگرانیهای مربوط به عملکرد، از حداقل یکی از آن پیشرانهها در هنگام فرود استفاده نکنند.
قبل از کنفرانس تلفنی امروز، آخرین بهروزرسانی مهم از سوی مقامات استارلاینر در ۲۱ ژوئن ارائه شد که نشان میدهد فرود زمانی پس از ۲ ژوئیه انجام میشود. شرکتکنندگان در کنفرانس تلفنی خاطرنشان کردند که تجزیه و تحلیل امروز ادامه دارد، و حتی ممکن است بسته به آنچه که چه چیزی در فضاپیما انجام شود، به آزمایشهای بیشتری نیاز باشد. در وایت سندز یافت می شود.
مارک ناپی، معاون و مدیر برنامه خدمه تجاری بوئینگ گفت: ‘پس از اینکه همه چیز کامل شد، ملاقات خواهیم کرد و مطمئن خواهیم شد که هر کاری را که لازم بود برای درک سیستم انجام داده ایم، سپس با خیال راحت به خانه باز می گردیم.’ برنامه ناپی تأکید کرد که هنوز نمیتوان زمانبندی اتفاقات بعدی را گفت. این آزمایشها در مورد اینکه چقدر طول میکشد و چقدر موفقیتآمیز خواهند بود، غیرقابل پیشبینی هستند.
در حالی که تجزیه و تحلیل در زمین ادامه دارد، ویلمور و ویلیامز زمان خود را به سایر وظایف ISS، مانند تعمیر و نگهداری اختصاص دادند. ناپی درباره اظهارات خدمه هواپیما در ارتباطات اخیر با بوئینگ از مدار گفت: ‘آنها می دانند که این یک پرواز آزمایشی است و می دانستند که ما یاد خواهیم گرفت، و این همه خوب است. همه چیز غیرمنتظره نیست.’
استارلاینر یک نوع فضاپیمای جدید از بوئینگ است، برخلاف دیگر تامینکننده خدمه تجاری که فضانوردان را به ایستگاه فضایی بینالمللی حمل میکند: خدمه دراگون SpaceX، که بر اساس طرح Cargo Dragon است. استارلاینر دو ماموریت بدون خدمه را انجام داد تا برای CFT آماده شود، زیرا اولین تلاش برای رسیدن به ISS در سال ۲۰۱۹ به دلیل اشکالات کامپیوتری شکست خورد.
در همین حال، دراگون در سال ۲۰۱۹ یک مأموریت بدون خدمه و یک آزمایش پروازی تک فضانورد در سال ۲۰۲۰ قبل از شروع مأموریت های خدمه ایستگاه فضایی بین المللی هر شش ماه یک بار انجام داد.
به دنبال همهگیری کووید-۱۹ و دهها اصلاح، دومین پرواز آزمایشی بدون خدمه استارلاینر در سال ۲۰۲۲ بهخوبی به ایستگاه فضایی بینالمللی رسید و در حین لنگر انداختن نیز با مشکلات پیشرانه مواجه شد. یکی از دلایلی که CFT برای زمان اضافی لنگر انداخته است، ارزیابی ماژول خدماتی است که بیشتر سوخت در آن قرار دارد، زیرا در هنگام فرود دور ریخته می شود. این آزمایش ممکن است بیشتر در مورد اینکه چرا سیستم پیشران Starliner در طول سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۴ مشکلاتی داشته است را مشخص کند.