قدرتمندترین موشکی که تا به حال ساخته شده بود دوباره به آسمان رفت – اما این بار، دوباره برگشت.
بزرگترین و قدرتمندترین موشکی که تاکنون ساخته شده است دوباره به آسمان رفت. و این بار برگشت.
اسپیس ایکس امروز (۲۲ مهر) وسایل نقلیه استارشیپ ۴۰۰ فوتی (۱۲۲ متری) خود را برای پنجمین بار به فضا پرتاب کرد و این موشک غولپیکر را در ساعت ۸:۲۵ صبح از سایت استاربیس خود در جنوب تگزاس به سمت بالا فرستاد. این پرتاب در ساعت ۱۲:۲۵ به وقت گرینویچ (۷:۲۵ صبح به وقت محلی تگزاس) انجام شد.
هدف این ماموریت ایجاد زمینهای جدید برای استارشیپ و بهطور کلی برای پروازهای فضایی بود: اسپیس ایکس قصد داشت تقویتکننده بزرگ مرحله اول استارشیپ، معروف به سوپر سنگین (Super Heavy) را مستقیماً به محل پرتاب خود بازگرداند و آن را با بازوهای «چاپستیک» در برج پرتاب بگیرد. این یک مانور جسورانه و بیسابقه بود.
و دقیقاً همین اتفاق افتاد. حدود هفت دقیقه پس از بلند شدن، فضاپیمای Super Heavy اسپیسایکس چیزی را که به نظر میرسید یک فرود چشم گاو نر بود، اجرا کرد و در نزدیکی برج پرتاب Mechazilla معلق بود در حالی که برج آن را با بازوهای فلزی خود گرفت.
کیت تایس، مدیر مهندسی سیستم های کیفیت اسپیس ایکس، در حین تفسیر زنده در حالی که کارکنان اسپیس ایکس در دفتر مرکزی هاوتورن، کالیفرنیا پشت سر او فریاد می زدند و تشویق می کردند، گفت: این روز برای کتاب های تاریخ مهندسی است. ‘این کاملا دیوانه کننده است! در اولین تلاش، ما با موفقیت تقویت کننده Super Heavy را در برج پرتاب گرفتیم.’
‘شوخی میکنی؟’ سخنگوی اسپیس ایکس دن هوت از سایت پرتاب افزود. ‘حتی در این روزگار، چیزی که ما دیدیم – شبیه جادو بود.’
شکار تقویت کننده تنها هدف پرواز ۵ نبود. اسپیس ایکس همچنین قصد داشت مرحله بالای ۱۶۵ فوتی (۵۰ متری) استارشیپ – معروف به Starship یا به سادگی کشتی – را به فضا بفرستد و آن را به زمین بازگرداند. اقیانوس هند این اتفاق حدود ۶۵ دقیقه پس از بلند شدن رخ داد و کشتی سه موتور از ۶ موتور خود را روشن کرد تا قبل از واژگونی و انفجار بر روی اقیانوس شناور شود.
تایس گفت: این شگفت انگیز بود. ما قصد نداشتیم هیچ یک از Starship را بازیابی کنیم، بنابراین این بهترین پایانی بود که می توانستیم به آن امیدوار باشیم.
ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیر عامل اسپیس ایکس، با این موضوع موافقت کرد.
او پس از فرود در ایکس (توئیتر سابق) نوشت: امروز گام بزرگی برای چند سیارهسازی حیات برداشته شد.
یک ماه غول پیکر و موشک مریخ
اسپیس ایکس در حال توسعه استارشیپ برای کمک به بشریت در حل ماه و مریخ، از جمله دیگر دستاوردهای اکتشافی است. این وسیله نقلیه به گونهای طراحی شده است که بهطور کامل و سریع قابل استفاده مجدد باشد (همانطور که در طرح فرود Super Heavy نشان میدهد که زمان مورد نیاز بین پروازها را کاهش میدهد). به گفته این شرکت و ماسک، این ویژگی، همراه با قدرت بیسابقه استارشیپ، میتواند پرواز فضایی را متحول کند.
ناسا به این وسیله نقلیه معتقد است و آن را به عنوان اولین فرودگر خدمه برای برنامه اکتشاف ماه آرتمیس خود انتخاب کرده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، Starship فضانوردان ناسا را برای اولین بار در ماموریت Artemis 3 که قرار است در شهریور ۱۴۰۵ پرتاب شود، بر روی نزدیکترین همسایه زمین فرود خواهد آورد.
SpaceX قصد دارد Starship را به موقع راهاندازی کند تا از طریق استراتژی توسعه معمول خود – بهینه سازی وسیله نقلیه و آزمایش آن تغییرات در پروازهای آزمایشی، سپس تکرار این فرآیند، به چنین ضربالاجلهایی برسد. در واقع، Flight 5 Starship تغییرات قابل توجهی را نسبت به پیشینیان خود داشت.
یکی از بهروزرسانیهای کلیدی در Starship قبل از پرواز، بازسازی کامل سپر حرارتی آن بود، با تکنسینهای SpaceX بیش از ۱۲۰۰۰ ساعت برای جایگزینی کل سیستم حفاظت حرارتی با کاشیهای نسل جدیدتر، یک لایه حذفی پشتیبان و محافظهای اضافی بین ساختارهای ضربه . اسپیس ایکس در شرح ماموریت پرواز ۵ نوشت.
چهار پرواز آزمایشی قبلی استارشیپ در فروردین و آبان ۱۴۰۲ و اسفند ۱۴۰۲ و خرداد ۱۴۰۳ سال جاری انجام شد.
این موشک در هر پرواز متوالی عملکرد بهتری داشته است. برای مثال، اولین ماموریت فقط چهار دقیقه به طول انجامید. پس از اینکه دو مرحله استارشیپ از هم جدا نشدند، اسپیس ایکس دستور انفجار در ارتفاعات تگزاس را صادر کرد. اما پرواز ۴ که در ۱۷ خرداد راه اندازی شد، با موفقیت کامل بود. سفینه به سرعت مداری رسید و هم کشتی و هم Super Heavy از بازگشت خود به زمین جان سالم به در بردند و در مناطق فرود پاشیده خود فرود آمدند. و استارشیپ امروز یک جهش دیگر داشت.
بازی انتظار
اگر به SpaceX بود، پرواز ۵ احتمالاً دو ماه پیش در کتاب ها بود. این شرکت گفت که Starship از نقطه نظر فنی در اوایل مرداد آماده است.
با این حال، پرتاب ها نیاز به تایید اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) دارند، و این آژانس قبل از سبز شدن این مورد به زمان بیشتری نیاز داشت. در واقع، ماه گذشته، FAA گفت که انتظار ندارد تا قبل از اواخر نوامبر مجوز پرواز ۵ ارائه شود.
FAA دلیل خود را در یک بیانیه در ۲۱ شهریور توضیح داد.
مقامات آژانس نوشتند: ‘مجوز فعلی SpaceX که مجوز پرتاب Starship Flight 4 را صادر می کند، همچنین امکان انجام پروازهای متعدد با پیکربندی و مشخصات ماموریت یکسان خودرو را فراهم می کند. SpaceX تصمیم گرفت هر دو را برای پرتاب Starship Flight 5 خود تغییر دهد که باعث بررسی عمیق تر شد.’
آنها افزودند: «علاوه بر این، SpaceX اطلاعات جدیدی را در اواسط مرداد ارائه کرد که در آن جزئیات چگونگی تأثیرات زیستمحیطی پرواز ۵ منطقه بزرگتری از آنچه قبلاً بررسی شده بود را پوشش میدهد. این امر مستلزم مشورت FAA با سایر آژانسها است.»
اسپیس ایکس از این خبر راضی نبود. در ۲۰ شهریور، این شرکت یک پست وبلاگی با عنوان «سفارشهای ستارهای برای پرواز هستند» منتشر کرد که ادعا میکرد FAA قبلاً به SpaceX تخمینی در اواسط شهریور برای تأیید پرواز ۵ داده بود. این سند همچنین از سرعت و روند FAA و قوانین راه اندازی صنعت به طور کلی ابراز ناامیدی می کند.
اسپیس ایکس در این پست نوشت: ‘تأخیر پرواز ۵ بر اساس یک نگرانی ایمنی جدید نبود، بلکه در عوض ناشی از تجزیه و تحلیل محیطی اضافی بود.’
این شرکت افزود: ما خود را به دلایل غیرمنطقی و آزاردهنده به تأخیر می اندازیم. این شرکت افزود: متأسفانه، ما همچنان در واقعیتی گیر کردهایم که در آن انجام کارهای اداری دولتی برای صدور مجوز پرتاب موشک بیشتر از طراحی و ساخت سختافزار واقعی طول میکشد. این هرگز نباید اتفاق بیفتد و مستقیماً موقعیت آمریکا به عنوان رهبر در فضا را تهدید می کند.
در پایان، برآورد اوایل آذر برای پرواز ۵ بدبینانه ثابت شد.
و می توان حدس زد که SpaceX می خواهد یک ماموریت Starship دیگر را نسبتاً زود پرتاب کند. ماه گذشته، اسپیسایکس با وسیله نقلیه کشتی Flight 6 یک آتش ثابت انجام داد – یک آزمایش معمول پیش از پرتاب که در آن موتورهای موشک در حالی که روی زمین لنگر انداخته است پرتاب میشوند.
و پس از آن ماموریت های آزمایشی بیشتری وجود خواهد داشت. اسپیس ایکس همیشه چند سفینه فضایی در صف دارد و همیشه برای پرواز احساس خارش دارد.