به گفته آژانس فضایی هند، این مانور در ماه شهریور انجام شد.
بر اساس گزارش اخیر سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO)، مدارگرد ماه Chandrayaan-2 هند در ماه شهریور برای جلوگیری از نزدیک شدن به فضاپیمای Danuri کره جنوبی مانور داد.
در این گزارش آمده است که مدارگرد چاندرایان-۲ مدار خود را در ۲۹ شهریور افزایش داد تا از نزدیک شدن به دانوری جلوگیری کند، که انتظار می رفت در صورت تغییر مسیر چاندرایان-۲ دو هفته بعد رخ دهد. این گزارش خاطرنشان کرد که یک مانور بعدی، که در ۱۰ مهر انجام شد، همچنین به چاندرایان-۲ کمک کرد تا از برخورد احتمالی با مدارگردهای دیگر در اطراف ماه، از جمله مدارگرد شناسایی ماه ناسا (LRO) جلوگیری کند.
چنین مانورهای جلوگیری از برخورد در اطراف ماه غیر معمول نیست. Chandrayaan-2، Danuri و LRO همگی یک مدار تقریباً قطبی دارند، بنابراین فضاپیماها بر فراز قطب های ماه به یکدیگر نزدیک می شوند، جایی که خطر برخورد بسیار زیاد است. تنها در یک سال و نیم گذشته، موسسه تحقیقات هوافضای کره (KARI) که دانوری را اداره میکند، ۴۰ ‘آژیر قرمز’ از برخورد احتمالی بین LRO، Chandrayaan-2 و Danuri دریافت کرد.
در سال ۱۳۹۹، Chandrayaan-2 مدار خود را تغییر داد تا از نزدیک شدن پیش بینی شده به LRO بر فراز قطب شمال ماه جلوگیری کند. ISRO گفت که بدون این مانور، این دو فضاپیما تنها در فاصله ۱.۸ مایلی (۳ کیلومتری) از یکدیگر عبور می کردند.
ممکن است دوست داشته باشید
- مدارگرد ماه Chandrayaan-2 هند کاوشگر ماه Vikram را آزاد کرد.
- در ماه، فضاپیمای هندی چاندرایان-۲ آماده رهاسازی کاوشگر ماه است.
خود دانوری از زمانی که در آذر ۱۴۰۱ وارد مدار ماه شد حداقل سه بار مانور داد – یک بار برای دور شدن از LRO و دیگری برای اجتناب از چاندرایان-۲ و فرار از فضاپیمای ژاپنی هوشمند لندر برای بررسی ماه (SLIM) کمی قبل از فرود دومی روی ماه. اسپیس نیوز گزارش داد که سمت نزدیک ماه در دی است.
در حال حاضر هیچ پروتکل بین المللی برای حل خطرات برخورد وجود ندارد. سه آژانس فضایی – NASA، KARI و ISRO – به طور داوطلبانه دادهها را از طریق تبادل ایمیل و کنفرانسهای تلفنی در مورد مسیرهای فضاپیمای خود به اشتراک میگذارند.
بر اساس ارائه ای که توسط اداره هوافضای کره در نشست کمیته سازمان ملل در ماه خرداد برگزار شد، ‘گاهی اوقات، ما اطلاعات تماس پرسنل مسئول را نداشتیم و مسائل امنیتی شبکه گهگاه از تبادل ایمیل جلوگیری می کرد.’ با این حال، ما در نهایت همه خطرات برخورد را از طریق گفتگوهای مشترک حل کردیم.
آژانسهای فضایی عمدتاً از یک پلت فرم ساخته شده توسط آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا به نام MADCAP استفاده میکنند که خطر برخورد را محاسبه میکند و هشدارهایی را ایجاد میکند.
به گزارش اسپیس نیوز، سویونگ چانگ، محقق ارشد اداره استراتژی و برنامه ریزی KARI در نشست پایداری فضایی در اوایل سال جاری گفت: ‘در حال حاضر، هیچ مکانیسم یا پروتکل مشاوره بین المللی مورد توافق طرفین برای حل چنین خطرات برخوردی وجود ندارد.’
‘با تجربه خود از عملیات KPLO [مدارگرد ماه رهیاب کره، به طور رسمی Danuri]، متوجه شدیم که برای شناسایی و مدیریت خطر برخورد بین ماموریت های اطراف ماه به یک پلت فرم اشتراک اطلاعات و پروتکل های بین المللی مورد توافق طرفین نیاز است. درست مثل کاری که ما روی زمین انجام می دهیم.’