این تصویر نامرئیها را نمایان میکند—اولین جت مافوق صوت غیرنظامی ساخت آمریکا که دیوار صوتی را شکست.
این عکس در جریان پرواز آزمایشی ۲۲ بهمن گرفته شد، جایی که این جت سه بار دیوار صوتی را شکست.
بلیک شول، بنیانگذار و مدیرعامل Boom Supersonic، در این باره گفت:
«این تصویر نامرئیها را نمایان میکند—اولین جت مافوق صوت غیرنظامی آمریکایی که دیوار صوتی را شکست.»
اما ثبت این عکس اتفاقی نبود. شرایط جوی ایدئال و زمانبندی دقیق برای آن لازم بود. تریستان «جپتو» براندنبورگ، خلبان اصلی آزمایش، مسیر دقیقی را در بیابان موجاوه طی کرد، در حالی که ناسا این لحظه را ثبت کرد.
شول ادامه داد: «به لطف مهارت بالای جپتو و همکاری ما با ناسا، توانستیم این تصویر نمادین را ثبت کنیم.»
این تصویر با تکنیکی به نام شلیرن گرفته شده است. این روش که در سال ۱۲۴۲ توسط فیزیکدان آلمانی آگوست توپلر برای مطالعه حرکتهای مافوق صوت توسعه یافت، امروزه در مهندسی هوافضا مورد استفاده قرار میگیرد. این تکنیک، نحوه شکست نور را بر اثر تفاوت فشار هوا در طول پرواز مافوق صوت آشکار میکند.

تیم XB-1 با استفاده از دادههای ناسا نرمافزاری توسعه داد تا خلبان را در مسیری هدایت کند که هواپیما دقیقاً در برابر خورشید قرار بگیرد. زمانی که XB-1 به نقطه مناسب رسید، ناسا با استفاده از تلسکوپهای زمینی مجهز به فیلترهای خاص، که تغییرات هوا را آشکار میکنند، این تصویر را ثبت کرد. به همین دلیل امواج ضربهای اطراف هواپیما در عکس دیده میشوند.
ناسا همچنین دادههای صوتی این پرواز آزمایشی را جمعآوری کرد. Boom Supersonic این دادهها را تحلیل کرد و دریافت که هیچ صدای قابل شنیدن از دیوار صوتی به سطح زمین نرسیده است. این موضوع حائز اهمیت است، زیرا در ایالات متحده پروازهای مافوق صوتی که صدای انفجار صوتی ایجاد کنند، بر فراز مناطق مسکونی ممنوع هستند.
Boom Supersonic قصد دارد هواپیمایی مافوق صوت بسازد که صدای آن باعث مزاحمت برای مردم روی زمین نشود. این هواپیما میتواند زمان پروازهای بین شهری را کاهش دهد. شول در ادامه گفت:
«ما تأیید کردیم که XB-1 هیچ صدای قابل شنیدنی از دیوار صوتی ایجاد نکرد، که این مسیر را برای پروازهای سریعتر در سراسر کشور هموار میکند.»
پرواز آزمایشی ۲۲ بهمن آخرین آزمایش XB-1 بود. اکنون Boom Supersonic قصد دارد از تجربیات بهدستآمده استفاده کرده و ساخت یک هواپیمای مسافربری مافوق صوت به نام Overture را آغاز کند.
سال گذشته، این شرکت ساخت کارخانه پیشرفته خود را در گرینزبورو، کارولینای شمالی به پایان رساند. این کارخانه در نهایت سالانه ۶۶ فروند هواپیمای Overture تولید خواهد کرد، هرچند در ابتدا با نیمی از این ظرفیت فعالیت خواهد داشت. شرکتهای هواپیمایی یونایتد، امریکن ایرلاینز و ژاپن ایرلاینز نیز سفارشهای خود را برای این جت مافوق صوت ثبت کردهاند.
پیشرفتهای جدید در فناوری پرواز مافوق صوت در حال هموار کردن مسیر برای بازگشت این نوع سفرهای هوایی هستند، اما این بار با تمرکز بر کاهش اثرات زیستمحیطی و حذف صدای انفجار صوتی.
Boom Supersonic و ناسا موفق شدهاند نهتنها دیوار صوتی را بدون تولید صدای آزاردهنده بشکنند، بلکه با استفاده از فناوریهای پیشرفته مانند عکاسی شلیرن و دادههای صوتی، عملکرد دقیق این جت را بررسی کنند. این موفقیت نشان میدهد که هواپیماهای مافوق صوت مسافربری آینده میتوانند بدون ایجاد مزاحمت صوتی، سفرهای بینالمللی را تا ۵۰٪ سریعتر کنند.
در نهایت، این پیشرفتها میتوانند عصر جدیدی از حملونقل هوایی را رقم بزنند، جایی که پروازهای مافوق صوت نهتنها برای اهداف نظامی، بلکه برای مسافرتهای تجاری و عمومی نیز در دسترس خواهند بود.