اداره هوانوردی فدرال اعلام کرده است که اسپیس ایکس میتواند پرتاب موشک فالکون ۹ را در حالی از سر بگیرد که تحقیقات در مورد ماموریت ناموفق ۲۱ تیر همچنان ادامه دارد و پرواز بعدی ممکن است در اوایل امشب انجام شود.
مجوز FAA پس از آن صورت گرفت که اسپیس ایکس گزارش داد که این خرابی ناشی از ترک در یک خط حسی برای سنسور فشار متصل به سیستم اکسیژن مایع مرحله بالایی است. که منجر به نشت اکسیژن شد که عملکرد موتور مرحله بالایی را کاهش داد. به عنوان یک راه حل کوتاه مدت، SpaceX خط حس و حسگرها را برای پرتاب فالکون ۹ آینده حذف می کند.
اسپیس ایکس یک پرتاب فالکون ۹ را از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا برای ساعت ۱۲:۲۱ بامداد به وقت شرقی (۰۴:۲۱ به وقت گرینویچ) در تاریخ ۶ مرداد برنامهریزی کرده است. مشابه ماموریت ۲۱ تیر، این ماموریت نیز با هدف ارسال یک دسته از ماهوارههای استارلینک اسپیس ایکس به مدار پایین زمین انجام میشود.
بررسیهای FAA درباره ناهنجاریهای پرتاب معمولاً ماهها طول میکشد تا به پایان برسد، اما در این مورد، آژانس اعلام کرد که در ۲۱ تیر ‘مشخص شد که هیچ مشکل ایمنی عمومی در این ناهنجاری وجود نداشته است’. FAA افزود که در حالی که تحقیقات کلی هنوز باز است، پروازها میتوانند ادامه یابند به شرط رعایت سایر الزامات مجوز.
اسپیس ایکس گفت که تحت نظارت FAA برای شناسایی محتملترین علت این ناهنجاری و همچنین اقدامات اصلاحی کار کرده و گزارش اشتباه خود را به آژانس ارائه کرده و راه را برای تعیین امنیت عمومی باز میکند.
این شرکت گفت که خط حس اکسیژن مایع مرحله بالایی «به دلیل خستگی ناشی از بارگذاری زیاد ناشی از لرزش موتور و شل بودن گیره که معمولاً خط را محدود میکند، ترک خورده است».
با وجود نشت اکسیژن، موتور مرحله بالا با موفقیت اولین سوختگی خود را انجام داد و خود را برای یک فاز ساحلی برنامه ریزی شده خاموش کرد. اما در طول آن مرحله، نشت منجر به خنک شدن بیش از حد اجزای موتور شد – و هنگامی که موتور دوباره راه اندازی شد، به جای سوختگی کنترل شده، شروع به کار سختی را تجربه کرد. که به سخت افزار موتور آسیب رساند و باعث شد که پله بالایی ارتفاع را از دست بدهد.
مرحله بالایی همچنان میتوانست ماهوارههای استارلینک خود را مستقر کند، اما در ارتفاع پایینتری از آنچه برنامهریزی شده بود. اسپیسایکس نتوانست مدار ماهوارهها را با سرعت کافی برای غلبه بر اثر کشش اتمسفر بالا ببرد و در نتیجه همه ۲۰ ماهواره دوباره وارد جو شدند و بیخطر سوختند. این اولین شکست یک ماموریت فالکون ۹ در هشت سال گذشته بود.
اسپیس ایکس گفت که یک استراتژی برای حذف خطوط حسی و گیره های مشکوک از مراحل بالایی که برای پرتاب های کوتاه مدت فالکون ۹ در نظر گرفته شده است، کار کرده است. اسپیس ایکس گفت: این سنسور توسط سیستم ایمنی پرواز استفاده نمیشود و میتوان آن را با حسگرهای جایگزینی که از قبل روی موتور وجود دارد پوشش داد.
بازگشت به پرواز این امید را ایجاد می کند که پرتاب های آینده فالکون ۹ بدون تاخیر طولانی انجام شود. یک پرواز خدمه برجسته، ماموریت پولاریس داون با بودجه خصوصی، قرار بود در ۱۰ مرداد آغاز شود. فرمانده این ماموریت، کارآفرین میلیاردر جرد ایزاکمن، در پستی در پلت فرم رسانه اجتماعی X پیشنهاد کرد که خدمه برای آموزش به زمان بیشتری نیاز دارند.
ایزاکمن گفت: «شرایط ارز آموزشی وجود دارد. ما احتمالاً چند روز پیش از راهاندازی بهروزرسانیهای سیمکارت و EVA را خواهیم داشت. مهمتر از همه، ما به SpaceX اطمینان کامل داریم و آنها ناهنجاری و وضوح مرحله دوم را مدیریت کرده اند. وقتی آماده شدیم راه اندازی می کنیم و زمان زیادی نخواهد بود.»
سارا واکر، مدیر مدیریت ماموریت دراگون، امروز گفت که SpaceX «هنوز در حال برگزاری یک فرصت اواخر تابستان» برای پرتاب Polaris Dawn است. این ماموریت شامل اولین پیاده روی فضایی بخش خصوصی خواهد بود.
یکی دیگر از ماموریت های پرمخاطب فالکون ۹ شامل تحویل یک چهار نفره از فضانوردان آمریکایی-روسی به ایستگاه فضایی بین المللی در کپسول SpaceX Dragon است. ناسا امروز گفت که ماموریت Crew-9 در حال حاضر برای پرتاب زودتر از ۲۸ مرداد تعیین شده است. استیو استیچ، مدیر برنامه خدمه تجاری ناسا، گفت: ‘ما گام به گام تحقیقاتی را که FAA انجام داده است دنبال می کنیم.’ . “اسپیس ایکس بسیار شفاف بوده است.”
یک کپسول باری بدون سرنشین Dragon قرار است قبل از سپتامبر به ایستگاه فضایی بینالمللی پرتاب شود.
در همین حال، SpaceX در حال برنامه ریزی برای پنجمین پرواز آزمایشی سیستم پرتاب Starship/Super Heavy خود است. یک آزمایش موتور آتش استاتیک در ۲۵ تیر در مجتمع پرتاب Starbase SpaceX در تگزاس با موفقیت انجام شد و تیم Starship منتظر مجوز FAA برای پرواز است.
گمان میرود که پرواز آزمایشی آتی شامل این باشد که تقویتکننده Super Heavy خودش به سمت Starbase پرواز کند و با کمک دو بازوی غولپیکر معروف به «چاپستیکها» روی سکوی پرتابش تاچدان شود. برای چهار ماموریت آزمایشی قبلی، طرح پرواز SpaceX خواستار فروپاشی تقویت کننده در خلیج مکزیک بود. تغییر مشخصات پرواز ممکن است نیاز به ارزیابی مجدد مجوز FAA SpaceX برای پروازهای آزمایشی Starship داشته باشد.